zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wantrouwen kost personeel

3 november 2011 - Bijna drie van de tien werknemers wantrouwt de directie van hun organisatie zeer. Dit kwam naar voren uit onderzoek van het Kenexa High Performance Institute onder 10.000 werkenden. Minder dan de helft van de respondenten (48 procent) vertrouwt hun leiders, 28 procent vertrouwt ze niet en 24 procent weet het niet. Dit wantrouwen kan grote gevolgen hebben voor het personeelsverloop, de werknemertevredenheid en de prestaties van de onderneming.

Werknemers die hun leiders wantrouwen zijn negen keer zo geneigd actief op zoek te gaan naar een andere baan. ze melden vijftien keer vaker een onredelijke werkdruk en zeven keer vaker dat ze zich mentaal of lichamelijk niet goed voelen. 



Vertrouwensaspecten
De aspecten die van invloed zijn op het vertrouwen zijn: integriteit (zijn ze eerlijk?), welwillendheid (geven ze om mij?) en competentie (zijn ze geschikt voor hun functie?). Om het vertrouwen van hun mensen te winnen, moeten directies en topmanagement dus werken aan deze drie punten. Dit kan door te luisteren naar medewerkers, met ze mee te leven, te doen wat ze beloven en hun mensen rechtvaardig te behandelen. Het allerbelangrijkste: vertrouw uw medewerkers.
Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat werknemers hun leiders twee keer zo vaak vertrouwen als de organisatie een mission statement heeft gepubliceerd, werknemersonderzoek uitvoert, zich actief inzet om de kwaliteit te verbeteren, klanttevredenheidsonderzoek uitvoert, jaarlijkse functioneringsgesprekken houdt en/of medewerkers opleidingen aanbiedt. Hoe meer van deze zaken een organisatie doet, hoe meer vertrouwen werknemers hebben. Dit verlaagt niet alleen de kosten van het werven van nieuwe medewerkers, het vermindert meteen het ziekteverzuim. 

Ouderen en jongeren
Wat betreft vertrouwen in de top, blijken er geen grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Wel neemt het vertrouwen af naarmate de werknemer ouder wordt. werknemers van in de twintig vertrouwen hun leiders twee keer zo vaak als werknemers boven de 40. Managers vertrouwen de directie meer dan de rest van de medewerkers.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wantrouwen en misverstanden kosten miljarden
 Middenmanager wekt meer vertrouwen dan top
 Houding manager is oorzaak van cynisme op de werkvloer
 De baas vertrouwen? Echt niet!
 
 
reacties
 
Danny Vermeulen  |   | 
3-11-2011
 | 
10:51 uur
Dit is dus een mooie klus voor alle leidinggevende om hieraan te gaan werken!
Hanno Schoenmakers  |   | 
18-11-2011
 | 
11:24 uur
Hoe pak je dit aan, probleem is dat vertrekkende medewerkers tijdens exitgesprekken bijna nooit het achterste van hun tong laten zien. Tip..? check mijn Linked in profiel.
Danny Vermeulen  |   | 
18-11-2011
 | 
13:16 uur
Je moet het probleem bij de wortel aanpakken en dus niet wachten tot mensen weggaan!
Hanno Schoenmakers  |   | 
18-11-2011
 | 
14:32 uur
Mee eens, ergens een start maken is van belang in dit geval! Exitinterviews maken in ieder geval zichtbaar waar de problemen liggen. Mensen die de organisatie verlaten hebben intrinsiek de keuze toch al gemaakt die zul je niet behouden, voordeel hiervan is dat deze mensen (zoals wij het terugzien)in een online-exitinterview de ware reden ventileren. Terugkomend op jou 1e antwoord zal een leidinggevende eerst moeten weten wat er mis is..als hij zelf het probleem is zoals omschreven kom je er bijna niet achter.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10