zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien redenen waarom gelukkige medewerkers productiever zijn

7 september 2011 - Veel managers ervaren stress en werkdruk: overladen mailboxen, werkoverleggen, projecten met een deadline, time-management druk. Wilt u meer gedaan krijgen op het werk en de productiviteit verhogen, dan dienen zich een veelvoud aan systemen voor: taken prioriteren, to-to lijstjes maken, bijhouden hoe en waarmee u uw tijd doorbrengt, mail structureren en nog veel meer.

En dat is nu juist NIET hetgeen waar u mee moet beginnen, zo stelt Neijman & Kuper. U moet beginnen met het houden van wat u doet. De meest efficiënte manier om uw productiviteit te verhogen is om gelukkig te zijn op werk. Er is geen systeem wat kan winnen om de productiviteit te verhogen dan genieten van uw werk.


Het beste wat u kunt doen om de productiviteit te verhogen is u te richten op gelukkig zijn met wat u doet. Uit een onderzoek blijkt dat bijna twee op de drie medewerkers ontevreden is met zijn of haar werk. Geluk trainen op het werk kan zeer winstgevend zijn voor het bedrijf als het individu. De positieve effecten zijn groot. 

Vaardigheid
Het bereiken van geluk op het werk is een vaardigheid die kan worden verworven. Geluk produceert niet alleen een kwantitatieve verbetering, door het verhogen van de productiviteit, maar ook een kwalitatieve, op grond van voldoening, geloof en toewijding aan een taak. Veel organisaties richten hun aandacht op externe omstandigheden op het werk als bonussen, promoties et cetera. Maar door juist meer aandacht te besteden aan interne processen rond geluk op het werk verandert er veel. 

Tien aandachtspunten
Tien belangrijke redenen waarom gelukkige medewerkers productiever werken: 

1. Gelukkige medewerkers werken beter samen
Gelukkige medewerkers bouwen betere relaties op het werk. Verbetering van het individuele geluk geeft de hele organisatie keten een boost terwijl ongelukkige medewerkers de keten verzwakken. Geluk leidt dus tot een positieve kettingreactie waardoor de samenwerking verbeterd.

2. Gelukkige medewerkers communiceren beter
Een van de belangrijkste aspecten binnen het werk is communicatie. Een goede communicatie creëert productiviteit. Communicatie begint bij het individu. Hoe beter men in staat is om te communiceren met zichzelf, hoe beter men in staat is om te communiceren met een ander. Gelukkige medewerkers hebben een groter gevoel van eigenwaarde waardoor de communicatie eerlijker en effectiever verloopt.

3. Gelukkige medewerkers trekken meer klanten aan
Gelukkige werknemers behandelen klanten aanzienlijk beter. Dit uit zich zelfs in de tonatie van de stem, de manier waarop zij spreken en dat maakt dat klanten een goed gevoel krijgen.

4. Gelukkige medewerkers zijn creatiever
Als medewerkers gelukkig zijn met wat zij doen, hebben zij meer creatieve ideeën. Geluk is verantwoordelijk voor het creëren van een toegenomen vermogen om te concentreren op het werk en het creatief oplossen van problemen.

5. Gelukkige medewerkers hebben een lager ziekteverzuim
Geluk heeft positieve effecten op de gezondheid. Gelukkige medewerkers hebben minder kans op verkoudheden en herstellen sneller. Geluk vermindert stress, onzekerheden en zelfs burn-out.

6. Gelukkige medewerkers hebben meer energie
Gelukkige medewerkers hebben meer energie. Er gaat namelijk veel energie zitten in zorgen, stress en frustraties. Gelukkige medewerkers hebben minder last van stress en zorgen en zijn daarom efficiënter in wat zij doen. Hoe meer gelukkige medewerkers, hoe hoger de energie in de hele organisatie.

7. Gelukkige medewerkers zijn optimistischer
Uit onderzoek blijkt tevens dat gelukkige medewerkers meer positieve en optimistisch zijn. Optimisten zijn productiever.

8. Gelukkige medewerkers zijn gemotiveerder
Een lage motivatie betekent een lage productiviteit. Een hoge motivatie betekent een hoge productiviteit. Een duurzame manier om gemotiveerd op het werk te zijn is om gelukkig te zijn met wat je doet.

9. Gelukkige medewerkers leren sneller
Als u tevreden en ontspannen bent op werk staat u meer open voor nieuwe dingen te leren en daarmee verhoogt u de productiviteit. Ook maken gelukkige medewerkers zich minder zorgen als zij een fout hebben gemaakt. Men leert ervan, pakt de verantwoordelijkheid en gaat verder.

10. Gelukkige medewerkers nemen betere beslissingen
Bij een ongelukkige medewerker wordt de focus versmalt en verliezen zij vaak het grote geheel. Hierdoor ontstaan vaan korte termijn besluiten. Gelukkige medewerkers maken meer gefundeerde besluiten en kunnen het werk beter prioriteren.

 
 Doorsturen   11 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europeaan is best tevreden met zijn leven
 Werknemers massaal op zoek naar werkplezier
 Nederlander in 2010 gelukkigst bij bereiken WK-finale
 Tien tips om het geluk van uw medewerkers te meten
 
 
reacties
 
Willem van Druten  |   | 
7-09-2011
 | 
12:30 uur
Bla Bla Bla Bla....da's mooi.
Doe mij maar een doosje van 10kg geluk.
Zal ik het onder mijn mensen eerlijk verdelen.
Echt een openbaring dit inzicht.
Nu nog even op de juiste knoppen drukken en we hebben dit probleem ook getackeld.
Joan  |   | 
7-09-2011
 | 
13:32 uur
Beste Mijnheer van Druden, dit is m.i. geen blablabla. Om gelukkige medewerkers te hebben hoeft u gewoon een motiverende werkomgeving te creëren. U kunt even Googelen naar 'zelfdeterminatietheorie' en u zult begrijpen wat ik bedoel. Het vraagt natuurlijk wat inspanning van de leidinggevende manager en u krijgt het niet in een doosje van 10 kg cadeau.
Prettige dag nog.
Joan
Miranda  |   | 
7-09-2011
 | 
15:38 uur
Beste Willem, misschien moet je zelf ook een beetje geluk uit het doosje halen en het niet alleen onder de medewerkers verdelen, wie weet helpt 't tegen de frustratie!

Tuurlijk, geluk is niet te koop maar als je met respect, waardering, openheid, vertrouwen en empathie met je medewerkers om gaat, van directie tot schoonmaakster, maakt dat een heleboel verschil.

Niet te koop maar 't proberen waard!
André  |   | 
7-09-2011
 | 
17:10 uur
Geluk is het gevoel hebben te worden gewaardeerd en erkenning te krijgen voor het geen wie je bent en wat je presteert. Mijn ervaring met leidinggevende in het algemeen is de kleingeestigheid waarin het vermogen ontbreekt om hier naar te kunnen kijken. Zowel bij je zelf als bij de ander.
Een voorbeeld hiervan is te lezen in de reactie van de dhr. Willem van Druden
Het begint immers allemaal bij jezelf.
Hans  |   | 
8-09-2011
 | 
09:36 uur
“De diepste menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden” zei William James een bekende Amerikaanse psycholoog (1842 -1910) en ”Een menselijke behoefte is niet salaris ontvangen, maar waardering krijgen.” aldus Deepak Chopra adviseur van o.a. Bill Clinton en divers topmanagement in het bedrijfsleven.
Willem van Druten  |   | 
8-09-2011
 | 
09:51 uur
Beste reactanten;
Ben blij dat anderen nog wat hebben aan dit soort cliché-achtige artikelen.
Mijn opmerking was cynisch bedoeld omdat het in het DNA van elk mens hoort te zitten. Dat een bureau zich met dit soort algemeenheden, weer eens geprojecteerd op medewerkers, probeert te profileren is achterhaald en geantidateerd.
Hetzelfde als opnieuw een artikel schrijven dat het zo belangrijk is het milieu te verbeteren.
Met of zonder opleiding is geluk, gelukkig zijn, een wezenlijke factor in de kwaliteitsbeleving van leven (dus ook werken).
Maar goed; het zal wel in de categorie ''soms kun je dingen niet vaak genoeg herhalen'' vallen.
Succes met het najagen van geluk voor uzelf of anderen.

Ps; het is Van Druten met en “t” (een soort copycat foutje?).
Marianne Schutten  |   | 
8-09-2011
 | 
16:18 uur
Ik kan mij vinden in de reactie van de heer van Druten. Daarnaast ben ik het ook vurig eens met het hoofdartikel en kan me ook helemaal vinden in de 10 redenen waarom gelukkige mensen produktiever zijn. Het zou echter interessant zijn als er ook bijgestaan had hoe we dat geluk bij onze medewerkers, ik noem het bevlogenheid ipv geluk, kunnen beinvloeden c.q. vergroten. Als leidinggevende kun je dat o.a. doen door:
1.regelmatig erkenning & waardering uit te spreken,
2.te focussen op de talenten van je werknemers en deze te kennen en te benutten
3.aandacht & interesse te hebben in de persoon
4.een heldere en overtuigende visie te hebben voor je afdeling
5.te zorgen dat je medewerkers alle tools & instrumenten nodig hebben om hun werk goed uit te voeren
6.je mensen de mogelijkheid te geven zich te ontwikkelen
Bianca de Wit  |   | 
9-09-2011
 | 
12:57 uur
Wat mij het allermeest stoort in zulke, niet serieus te nemen, berichten, is het enorme aantal taal-, spelling- en stijlfouten. Ik zal nooit ook maar iets serieus nemen waar 1 fout in staat. Houd van wat je doet, houd het ook zuiver! Op elk gebied...
Karin  |   | 
10-09-2011
 | 
15:36 uur
Ik vind het een geweldig artikel, mijn complimenten. En ben erg blij dat u dit geschreven heeft. Ik heb laatst geleerd dat één van de belangrijkste aspecten van geluk vriendelijkheid is. Als je dit niet bezit, ben je zeker niet gelukkig want jij hebt onvriendelijkheid in jezelf. Het lijkt mij dan ook vreselijk om in de schoenen te staan van de heer DruTen. Een man die bijzonder onrespectvol reageert op een prachtig artikel.
En Marianne probeert een graantje mee te pikken door haar eigen artikel te plaatsen.

Wat u aangeeft in het artikel is wetenschappelijk bewezen, dus bijzonder dat men het er niet mee eens is. Er zullen vast andere beweegredenen mee spelen. Ik kijk uit naar een vervolgartikel van u.
AJ Willms  |   | 
12-09-2011
 | 
10:06 uur
Dat gelukkige medewerkers productiever zijn is inderdaad al een oud begrip dat niet meer hoeft worden uitgelicht. Wat belangerijker is, dat de huidige wergever/manager de wil of kennis ontbeert om zijn medewerkers gelukkig te houden. De gelukkige medewerker wordt ook nog argwanend bekeken, hoe kan iemand in deze tijd nog lachen? Zal de kantjes er wel van af lopen. Wij moeten weer streven naar ''a great place to work''
C.J.  |   | 
13-09-2011
 | 
12:10 uur
Oh ja. Mooi artikel en let op: daar is niks zweverigs aan. Ik heb zelf laatst twee mensen begeleid in een personal (performance) brandingproject. We kijken daarin naar private en zakelijke drijfveren EN naar zaken als personal SWOT en personal balanced score card. Deze mensen werken in een prachtig familiebedrijf, daar kan het niet aan liggen. En toch waren ze in een enorme veranderfase even de weg kwijtgeraakt. Wat konden zo ook alweer zo goed en waar deden ze het ook alweer voor? Hun reactie achteraf was prachtig. 1. Goed om erover te praten want dit haal je niet uit een boekje. En 2. Dit maakt duidelijk waar ik voor sta. De bewustwording helpt mij direct in mijn dagelijkse werkzaamheden als leidinggevende. Ik zal niet snel overstappen maar ik weet nu dat als ik moet of wil vertrekken, dat ik het elders ook kan. Dat is een prettig gevoel. Maakt me minder kwetsbaar. Ik ben zekerder geworden in wat ik doe en hoe ik handel. DUS. Geluk ligt op straat maar je moet het even oprapen... Mensen helpen het (terug) te vinden is echt geen slechte zaak. (En nee, dit is geen reclame, ik heb werk genoeg om handen ;^).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10