16 augustus 2011 -
Telefoon, email, social media, het is tegenwoordig uitstekend mogelijk om uw sociale leven te onderhouden, zonder uw vrienden te zien. Maar of we daar gelukkig van worden? Bijna 90 procent van Nederland geeft de absolute voorkeur aan persoonlijk contact met vrienden en bijna tweederde vindt dat dat veel te weinig voorkomt.
Dit en meer blijkt uit een onderzoek van Bacardi naar vriendschap en social media onder meer dan 650 Nederlanders. Het is tijd voor meer face-to-face status-updates, real life ontmoetingen en likes.
350 contacten, vijf vrienden
Driekwart van de Nederlanders is actief op social media en vindt social media een gemakkelijk middel om vriendschappen te onderhouden. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft wel een Hyves (57,4 procent) of Facebook account (48,1 procent). Een kwart van de Nederlanders zit op LinkedIn (24,1 procent) en één op de zes heeft een Twitter account (16,1 procent). Op de vriendenlijsten van de sociale netwerken prijken vaak vele vrienden; gemiddeld heeft de Nederlander 112 vrienden op Hyves, 84 vrienden op Facebook en 96 connecties op LinkedIn. De berichten van de respondenten op Twitter worden door gemiddeld 54 volgers gelezen. Een hele hoop, terwijl de Nederlander aangeeft slechts vijf échte vrienden te hebben. Bijna één op de vier ondervraagden ziet deze vrienden wekelijks, één op de vijf elke twee weken of maandelijks. Genoeg vinden we dat niet: met 63,8 procent zegt bijna tweederde dat er te weinig persoonlijk contact bestaat. De druk van werk of school (41,4 procent), ver uit elkaar wonen (25,4 procent) of familieaangelegenheden (24,5 procent) gooien roet in het eten.
Facbook of face-to-face? Het is overigens niet zo dat mensen die niet actief zijn op social media uit de vriendenkring verdwijnen, aldus 67,2 procent. Persoonlijk nieuws delen we liever niet via Facebook, Hyves of Twitter. We zijn ons er dus wel degelijk van bewust dat elkaar zien belangrijk is voor de vriendschap én voor de gezondheid. Slechts 3,8 procent vindt het voldoende alleen contact te onderhouden via social media.