zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager stuurt werknemer naar verkeerde training

18 juli 2011 - Wanneer een werknemer niet naar behoren functioneert en de manager zelf het probleem niet kan oplossen, wordt vaak een externe coach ingehuurd of wordt de werknemer naar een training gestuurd. Maar slechts een op de vijf managers weet het juiste probleem te signaleren. Hierdoor heeft een groot deel van de trainingen niet het gewenste resultaat en kunnen ze zelfs een contraproductief effect hebben.

Dit signaleert Marilieke Engbers, partner en adviseur bij Het Consulaat. Managers zien vaak het echte probleem bij hun werknemers over het hoofd door hun eigen ‘blinde vlek’. Dit is het deel van de informatie dat meestal onder tafel blijft, namelijk het effect van het gedrag van de manager op de werknemer. Neem bijvoorbeeld een manager die een medewerker naar een cursus conflictmanagement stuurt omdat de werknemer volgens hem weerstand vertoont. De werknemer zegt vervolgens op de cursus dat hij gestuurd is, maar dat eigenlijk de manager hier had moeten zitten omdat hij niet luistert naar de weerstand in de groep. 

Weggegooid geld
Door de werknemer maar naar een willekeurige training of coach te sturen, wordt de manager al snel als incompetent gezien: niet alleen kan hij zelf het probleem niet oplossen, maar hij heeft ook nog eens geen idee wat er op de werkvloer speelt. Werknemers gaan vervolgens ongemotiveerd een training in. Dit kan vervolgens zelfs effect hebben op de trainer, die het lastig vindt om met een ongemotiveerde deelnemer te werken. De training is dan al snel weggegooid geld. 

Goed gesprek

Volgens Engbers voorkomt de manager dergelijke problemen door een goed gesprek te hebben met een werknemer voordat hij hem naar een training stuurt. De belangrijkste vraag: erkent de medewerker dat hij als individu bepaald gedrag vertoont dat onwenselijk is? 
- Zo ja, bevraag de medewerker hoe hij het liefst aan dit probleem werkt. Heeft hij zelf een suggestie? Geef aan waar u zelf aan denkt (bijvoorbeeld als u denkt dat uw idee beter is) en onderzoek of hij dit idee oprecht omarmt. 
- Zo nee (hoe subtiel ook ), is het interessant door te vragen hoe hij het ziet. Onderzoek ook expliciet of u als manager misschien onbewust iets doet om dit gedrag in stand te houden. Met name door oprecht onderzoekende vragen te stellen, hoort u meer waardoor u een geïnformeerde beslissing kunt nemen of de training werkelijk de juiste oplossing is.

Door dit gesprek te voeren neemt de werknemer u serieus; u durft namelijk het gesprek aan te gaan en vooral uw eigen rol daarbij te onderzoeken!

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
 Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiënte systemen
 Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Opleiding voorkomt dat personeel wegloopt
 Wapen u voor de ‘war for talent’
 Manager overweegt opleidingsbudget in te zetten voor vitaliteit
 Zijn internettrainingen een volwaardig alternatief?
 
 
reacties
 
Edwin  |   | 
18-07-2011
 | 
10:02 uur
Wat zou er gebeuren wanneer medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling en de invloed daarvan op hun waarde op de arbeidsmarkt? Dit neerleggen bij managers vraagt op zich al om problemen......
King Wullur  |   | 
18-07-2011
 | 
12:04 uur
Ja, een zeer herkenbaar patroon. Te snel een probleem willen oplossen helpt vaak niet, omdat wat aan de hand is nog niet bekend is. Jammer, want om eerst samen proberen daarachter te komen is niet zo moeilijk. Een kwestie van mindset van de manager en de medewerker (zelf noem ik dit ''behoorlijk managen en progressief samenwerken'').

King Wullur
Creating what matters
Ingrid Geul  |   | 
18-07-2011
 | 
12:28 uur
'Coaching on the job' is dé oplossing om tijdens training van de medewerker de manager erbij te betrekken. Sneller schakelen en eventueel koers wijzigen. Goede ervaringen hebben wij hiermee in de secretaressebranche.
Henk  |   | 
18-07-2011
 | 
13:03 uur
Wellicht dat de (toekomstige) trainer eerst eens een gesprekje aangaat met de manager en samen met hem/haar de werkelijke oorzaken van het probleem kan achterhalen. Een goede trainer zal dan de eerlijkheid moeten hebben om een training af te raden als dat opportuun is en een andere therapie voorstellen. Jammer voor de trainer vanwege de omzet, maar wel meer kans op een betere blijvende relatie met de manager. Dit tenzij de manager bij zijn/haar verkeerde beslissing blijft en het advies van de trainer afwijst. Maar dan nog is de trainer beter uit omdat het succes van een training toch uit zou blijven. Hier is dus een rol voor de trainer weggelegd.
Result!Communicatie  |   | 
18-07-2011
 | 
20:23 uur
Ik denk dat de kern van het probleem wel genoemd is. Managers behoren over voldoende gespreksvaardigheden te beschikken om echt contact te maken met hun medewerkers. Regelmatig valt in de media te lezen dat managers een ander (lees beter) beeld van hun stijl van leidinggeven hebben dan de medewerkers. Hoewel een manager ''ook maar een mens is'' met zijn mogelijkheden en beperkingen, heeft hij/zij wel een voorbeeldfunctie en draagt hij/zij (mede) verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de medewerkers.Het is belangrijk dat een manager/leidinggevende regelmatig een goed (niet routinematig) gesprek heeft met de medewerker om te peilen hoe het gaat op het werk, maar ook prive. Dit kunnen vastgestelde functioneringsgesprekken zijn ( tweerichtingsverkeer) maar ook af en toe een ''praatje'' tussendoor met een informeer karakter. Soms misschien naar aanleiding van een gebeurtenis of situatie op het werk dat met het functioneren van de medewerker te maken heeft. Coaching on the job, ontwikkelen van taakvolwassenheid van de medewerker e.d. dat betekent dat leidinggevenden, managers, directie regelmatig zelf getraind moeten worden in gespreksvaardigheden. Hoe beter deze ontwikkeld zijn (balans tussen mens-en taakgericht) des te beter de gesprekken zullen verlopen en de onderlinge betrokkenheid sterker zal worden. De manager zal tijdens de regelmatige gesprekken een goed beeld krijgen van de medewerker als persoon (karakter, werkhouding, innerlijke drijfveren en motivatie) maar ook van zijn/haar (taak)competenties. Hier kan de manager indien nodig actie op ondernemen en daar in overleg met de medewerker eventueel een training bijzoeken die aansluit bij de ontwikkelpunten van de medewerker. Als de medewerker daar in betrokken wordt en de mogelijke voordelen ervan kan inzien, zal de draagkracht veel groter zijn en de kans op een geslaagde training veel groter zijn. het gaat uiteindelijk om een gezamenlijk belang, nl dat van de organisatie, dat van de manager en last but not least dat van de medewerker.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
Een derde wil andere baan of eigen baas worden (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier dingen die managers moeten kunnen
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Gerichte aanvallen op radar industriële organisaties
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Euforie over economische groei in Nederland vlakt af
meer top 10
vacatures
meer vacatures