zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

BKR brengt betalingsgedrag in kaart

15 juli 2011 - Bureau Krediet Registratie uit Tiel introduceert deze maand de BKR Kredietbarometer. Dit meetinstrument laat trends en ontwikkelingen zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. Zo blijkt dat in het eerste halfjaar van 2011 7,2 procent van de 9,1 miljoen kredietnemers niet kon voldoen aan hun betalingsafspraken.

De BKR Kredietbarometer verschijnt twee keer per jaar - aan het begin en op de helft van het jaar - en geeft trends en ontwikkelingen weer in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. Het periodiek communiceren van deze gegevens past in de missie van BKR, vindt directeur Peter van den Bosch: "Als BKR willen we krediet- en betalingsrisico’s voor consumenten beperken en overkreditering en andere problematische schuldsituaties helpen voorkomen. Inzicht in de ontwikkeling van betalingsproblemen helpt de maatschappij daarbij." 



Flinke stijging
De BKR Kredietbarometer laat over het eerste halfjaar van 2011 een flinke stijging zien, terwijl het percentage in 2010 juist stabiliseerde na een aanzienlijke groei in de jaren daarvoor. Het percentage consumenten dat moeite heeft om te voldoen aan betalingsafspraken steeg met 0,6 procent, van 6,6 procent eind 2010 tot 7,2 procent eind juni 2011. "Geheel onverwacht is de stijging niet," zegt Van den Bosch. "Er is een aanzienlijke toename in de vraag naar schuldhulpverlening en ook de incassobranche signaleert een forse groei in het aantal wanbetalers. Nu zien we dat deze trend zich dus ook in de kredietsector voordoet." 

Integrale schuldenregistratie
BKR is en blijft een warm voorstander van integrale schuldenregistratie. "We moeten voorkomen dat mensen in de schulden belanden. Dat kan door meer typen betalingsachterstanden te registreren. Bijvoorbeeld die van huur, energie en sociale diensten. Natuurlijk is niet iedereen even gecharmeerd van registratie, maar het dient een hoger doel. Zo bespaart het tientallen miljoenen euro’s aan schuldhulpverlening. Bovenal kan het veel individueel leed voorkomen. Problematische schulden leiden vaak tot sociale uitsluiting en dat wens je niemand toe," aldus Van den Bosch. 

Landelijk systeem
De politiek overweegt al enkele jaren de invoering van een Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS). Hierin worden serieuze betalingsachterstanden bij huur, energie en sociale diensten ondergebracht. Daar komen alleen de echte probleemgevallen in. Berekeningen geven aan dat er zo’n 300.000 mensen in het systeem zouden worden opgenomen, nog geen twee procent van alle Nederlanders. Politieke besluitvorming is echter noodzakelijk om LIS van een wettelijke basis te voorzien om daarmee de toenemende schuldenproblematiek een halt toe te roepen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander steekt zich in de schulden voor fiscus
 Plekje in telefoonboek zorgt voor afbetaling schulden
 Werkgever van schuldenaar nu binnen enkele dagen bekend.
 Werknemers met schulden bezorgen werkgevers steeds meer kopzorgen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10