zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Focus op kerncompetentie leidt tot groei en winst

24 juni 2011 - Conflicterende prioriteiten, gebrek aan richting en koste wat kost willen groeien. Dat is hoe meer dan de helft van de directeuren en topmanagers wereldwijd hun eigen organisatie karakteriseren. Brian Amble gaat hier op Management-Issues verder op in.

Uit onderzoek onder meer dan 2.350 leiders wereldwijd door Booz & Company blijkt dat maar liefst 53 procent van de directeuren en topmanagers niet geloven dat de strategie van hun onderneming tot succes zal leiden. Een even hoog percentage zegt dat hun bedrijfsmodel – of ‘manier waarop waarde wordt gecreëerd’ – niet voldoende duidelijk is voor hun medewerkers of klanten. Bijna tweederde klaagt dat de onderneming teveel tegengestelde prioriteiten heeft en dat de interne vaardigheden de strategie niet voldoende ondersteunen. Een nog groter percentage (83 procent) zegt dat de groeistrategie van hun onderneming tenminste deels tot verspilling leidt. 



Ongerichte focus
Dit lage vertrouwen in de eigen onderneming komt volgens Booz & Company omdat bedrijven te veel ongerelateerde groei-initiatieven nastreven. In plaats van zich af te vragen waar ze in uitblinken en hoe ze op basis daarvan kunnen groeien, kijken organisaties vaak naar welke markten of branches ze eventueel nog kunnen betreden. Dit is niet alleen riskant, maar bovendien counterproductief. Op deze manier krijgen de kerncompetenties immers (te) weinig aandacht en dat leidt tot mislukking en frustratie. 

Weinig prioriteiten, meer groei
Het is zelfs zo dat bedrijven met de minste prioriteiten, de grootste omzetstijging realiseren (in vergelijking met ondernemingen die meer prioriteiten of juist geen prioriteiten hebben). De belangrijkste vraag die de directie zich zou moeten stellen is dan ook: hoe focussen we op de juiste initiatieven – de initiatieven die het best voor de onderneming zijn. Om het antwoord op de vraag te vinden, moeten er wellicht eerst een paar andere gesteld worden, zoals ‘waar zijn we goed in?’, ‘waar zijn we aantoonbaar beter in dan onze concurrenten?’De onderzoeksresultaten ondersteunen de voordelen van een groeistrategie die gebaseerd is op deze sterke pinten. Ondernemingen die hun strategie baseren op onderscheidende succesfactoren realiseren bijna tweemaal zo vaak een bovengemiddelde omzetstijging.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topmanagers focussen op groei in 2011
 Steeds meer topmanagers kiezen voor klantfocus
 Klachtenmanagement is verplichte focus bedrijven
 Risicobeheer: een zwart gat van miljarden?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10