zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social media minst populair onder jongeren bij zoeken bijbaan

3 februari 2011 - Hoewel 91 procent van de Nederlandse jongeren actief is op social media, gebruikt maar tien procent deze om een bijbaan te zoeken. Dit blijkt uit het Nationale Bijbanen Onderzoek 2011 dat is uitgevoerd door Zoekbijbaan.nl.


In het Nationale Bijbanen Onderzoek werd jongeren tot 25 jaar gevraagd naar de kanalen die zij inzetten bij het zoeken naar een bijbaan. Hoewel onlangs uit gegevens van het CBS bleek dat 91 procent van de jongeren actief is op social media, maakt slechts tien procent hiervan gebruik om een bijbaan te zoeken. Jongeren geven aan dat ze meer gebruik maken van kanalen als online vacaturebanken (70 procent), het eigen netwerk (62 procent) en open sollicitaties (37 procent). 



Meer studenten dan scholieren

Opvallend is dat studenten bij het zoeken naar een bijbaan vaker gebruik maken van social media dan scholieren. Tien procent van de studenten zegt gebruik te maken van social media, bij scholieren is dit zeven procent. Daarnaast blijkt dat hbo-studenten (twaalf procent) vaker hun sociale netwerken raadplegen dan wo-studenten (negen procent) en mbo-studenten (negen procent). 

Onwetendheid
Pieter van Diggele, communicatiemanager bij Zoekbijbaan.nl, denkt dat veel jongeren zich nog onvoldoende bewust zijn van de sollicitatiemogelijkheden via de social media. "De meeste jongeren zijn actief op netwerksites als Hyves en Facebook en gebruiken deze vooral om snel en makkelijk informatie uit te wisselen met hun vrienden. Netwerksites met meer carrièremogelijkheden zoals LinkedIn en Twitter worden veel minder gebruikt, omdat de meeste jongeren nog geen professioneel netwerk hebben en ook nog niet actief bezig zijn om dit op te bouwen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede social media integratie gemist in recruitmentsystemen
 Recruiter kan niet meer om social media heen
 Social media spelen nauwelijks een rol bij banenjacht
 Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10