zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kenniswerker voelt zich thuis in het Nieuwe Werken

10 november 2010 - Een flexibele werkplek, gekoppeld aan 'Het Nieuwe Werken', zorgt bij kenniswerkers voor een grotere tevredenheid, een betere balans tussen werk en privé, een hogere productiviteit en meer bewuste aandacht voor het milieu door het terugdringen van woon-werk verkeer.

Dit blijkt uit het meerjarig onderzoek Erasmus@Work van Rotterdam School of Management. Het is de eerste keer dat de mening van kenniswerkers over 'Het Nieuwe Werken' over een reeks van jaren is gemeten. De resultaten van dit meerjarig onderzoek bevestigen dat 'Het Nieuwe Werken', waarmee Microsoft circa vijf jaar geleden begon, aansluit bij de behoeften van deze tijd. Het onderzoek bestond uit drie perceptiemetingen: in 2007, 2008 en 2010. 



Meer productiviteit, meer balans
Eric van Heck, hoogleraar Informatiemanagement en Markten en samen met dr. Peter van Baalen leider van het Erasmus@Work onderzoek bij RSM: "De ervaringen bij Microsoft laten zien dat het nieuwe werken door kenniswerkers prima wordt gewaardeerd. Het zelf organiseren van het werk - gebruik makend van de nieuwe mogelijkheden van de technologie leidt tot verbeteringen in de productiviteit en de werk-privé balans. De resultaten tonen dat na de invoering van 'Het Nieuwe Werken' het oude evenwicht in de organisatie wordt afgebroken en er een nieuw evenwicht door de medewerkers wordt gevonden om met de nieuwe manier van werken verschillende doelen - zowel op het werk als privé - te verwezenlijken. Relaties met collega's en de leidinggevende en de transparantie in de organisatie gaan veranderen. Het vinden van de balans tussen op afstand met elkaar samenwerken en de cohesie op het werk en thuis te behouden is een uitdaging." 

Lange termijn effecten
Microsoft vroeg RSM te onderzoeken wat de lange termijn effecten zouden kunnen zijn van de verhuizing naar het nieuwe pand en 'Het Nieuwe Werken' op de tevredenheid van de werknemers, productiviteit, werk-privé balans, flexibiliteit en innovatie. Daarop deed RSM vóór de verhuizing in 2007 onderzoek, net na de verhuizing in 2008 opnieuw en in 2010 voor de derde keer. Elke keer werden ongeveer 300 medewerkers ondervraagd. In het laatste onderzoek is voor de eerste keer aandacht besteed aan de manier van reizen van medewerkers in relatie tot het milieu. Zo wordt er gemiddeld 28 procent van de tijd thuis gewerkt om zowel de productiviteit te verhogen, de reistijd te verkorten, als het woon-werk verkeer te verminderen en daarmee de CO2-uitstoot terug te dringen. 

Meetinstrument
"De resultaten bij Microsoft zijn voor Nederland belangrijk omdat ze laten zien hoe een bedrijf met veel kenniswerkers haar productiviteit kan verhogen, de tevredenheid van medewerkers kan verbeteren en tevens het woon-werk verkeer kan verminderen,"aldus Eric van Heck. "Dat wil zeggen dat doelstellingen voor de verbetering van de productiviteit en tevredenheid in Nederland kunnen worden gekoppeld aan een lagere CO2 uitstoot." Het door RSM ontwikkelde meetinstrument biedt een spiegel aan organisaties en stelt hen in staat op maat gemaakte oplossingen aan te dragen voor' Het Nieuwe Werken'. Dit is een belangrijk aspect, omdat er een grote diversiteit aan werkorganisaties bestaat en werknemers zelf willen bepalen hoe men het werk wil gaan organiseren. Verbeteringen kunnen daarom alleen ontstaan door op maat gemaakte oplossingen. 

Dilemma's
Theo Rinsema, directeur Microsoft Nederland: "Het onderzoek van RSM geeft ons duidelijke inzichten waar wij mee verder kunnen. Wij zijn nu zo'n vijf jaar bezig met 'Het Nieuwe Werken' en zien dat we op sommige aspecten tegen dilemma's aanlopen. Bijvoorbeeld het belang van elkaar ontmoeten tegenover ons streven onze CO2-uitstoot met 30 procent te verlagen. De nauwe en vooral structurele samenwerking met de wetenschappelijke wereld en specifiek met RSM laten ons zowel onze resultaten als verbeterpunten zien. Op basis hiervan bepalen wij onze vervolgstappen."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Echte vaders werken slim
 Professionals vinden Het Nieuwe Werken belangrijk
 'Het Nieuwe Werken is superslim beleid'
 Vrouwen moeten zich aanpassen aan managersfunctie
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
10-11-2010
 | 
08:35 uur
Ik wil hier graag even opmerken dat dat nieuwe werken slechts oude wijn in nieuwe zakken betreft. Alweer 15 jaar geleden waren er al complete projecten en trajecten met flexplekken en werken op locatie om reistijd te besparen en werktijd en productiviteit te verhogen.

Dat dit nu plots het nieuwe werken word genoemd blijft me verbazen temeer omdat met vanuit IT oogpunt dit al jaren nastreeft. Ik denk dat het meest verbazingwekkende is dat de organisatie de IT nog steeds beschouwd als dienstverlenend zonder werkelijk te beseffen dat de IT al meer dan een decennium Strategisch is.

Het zou mij als automatiseerder al een mooi ding waard zijn dat een gereflecteerd te zien bij Managersonline.
Sjaak Evers  |   | 
10-11-2010
 | 
10:36 uur
Mooie, nieuwe technologie (IT) en een mooi, nieuw gebouw (Facility management) vinden medewerkers (HRM) natuurlijk verbetering. Ik denk dat de combinatie van HNW met Het Nieuwe Organiseren (= bouwen op vakmanschap, vertrouwen, verbinding en inspiratie. Het zit een beetje in Erasmus@work thema 4, mocht ik gister ook vernemen) pas echt wat gaat opleveren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10