2 november 2010 -
Nu het zeer waarschijnlijk is dat u op uw 65ste nog steeds en misschien nog wel langer aan het werk bent, is het des te belangrijker om de uren die u op uw werkplek doorbrengt zo interessant en leuk mogelijk te maken. Kevin Duncan presenteert op Management Today tien tips om dat voor elkaar te krijgen.
1. Stop met vergaderen Veel vergaderingen zijn saai en nutteloos. Geef maar toe. Ze nemen een groot deel van uw workweek in beslag en houden u af van uw eigenlijke werk. Schrap er dus zoveel mogelijk en ga alleen nog naar die vergaderingen die zinvol zijn en waar u wat aan zult hebben.
2. Delete uw e-mails Als u het niet aandurft om ze meteen allemaal permanent te deleten kunt u drie dingen doen: reageren, archiveren of weggooien. Als de e-mail een eenvoudige actie vereist, doe het dan meteen of zet de mail op uw to-do lijst. Heeft u actie ondernomen, verwijder de e-mail dan. Indien u het bericht later nog eens nodig zou kunnen hebben, archiveer het dan in een passende map. Mailtjes waarvan u de inhoud al kent of die nergens over gaan, kunt u sowieso direct verwijderen. Op deze manier staan er alleen nog mailtjes in uw inbox waar u meteen mee aan de slag kunt.
3. Verhuis naar een ander bureau Saaie werkplekken zijn funest voor de creativiteit. Zorg voor voldoende daglicht, interessante boeken, mooie foto’s en kleur. Bent u ontevreden over uw werkplek, verander hem dan. Ruil eventueel met een collega. Verandering van omgeving kan wonderen doen.
4. Werk uw taken één voor één af Ga niet multitasken maar werk uw taken zo snel mogelijk na elkaar af. Stop pas als u helemaal klaar bent en begin dan pas aan de volgende taak. Zo blijven er niet allerlei losse eindjes liggen die energie vreten.
5. Begin bij het eind Denk voor u ergens aan begint aan het eind van de taak. Visualiseer het eindresultaat. Op deze manier doet u extra uw best en/of weet u van tevoren of de taak de moeite waard van het beginnen uberhaupt wel waard is.
6. Leer een nieuwe taal Mensen die tweetalig zijn kunnen niet alleen praten, maar ook dromen in verschillende talen. Dit stimuleert tevens hun begrip van hun omgeving en stelt ze in staat dingen vanuit meerdere perspectieven te bekijken. Kies de taal van een land dat u interesseert of eentje die u zakelijk van pas kan komen. Wie weet wordt u nog eens naar een ander land uitgezonden.
7. Begin een nieuwe hobby Eendimensionele mensen zijn saai. Probeer eens wat menselijkheid in uw professionele leven te brengen. Hobby’s maken u interessanter en geven u het zelfvertrouwen dat ook tijdens uw werk van pas komt.
8. Stel u zelf voor aan collega’s die u nog niet kent Werkt u in een groot bedrijf, stap dan eens op iemand af van een andere afdeling. Wie weet levert het u een nieuwe vriendschap of interessante weetje op. Werkt u in een kleine onderneming, begin dan eens over iets anders dan werkgerelateerde zaken tegen uw collega’s.
9. Neem een sabbatical Niemand vindt het leuk om dag in, dag uit, jaar in, jaar uit hetzelfde te doen. Merkt u dat u zich gaat vervelen, dan moet u misschien op een andere manier naar uw werk gaan kijken. Een tijdje ertussenuit zijn kan daar goed bij helpen.
10. Neem ontslag Is er echt niets interessants meer te ontdekken aan uw werk, dan moet u er wellicht over nadenken te vertrekken. Het leven is te kort om ontevreden te blijven.
Als ik dit lees denk ik ... alweer zo'n opsomming. Lollig, maar wat heb je er aan. Je werk interessanter maken is beginnen bij de vraag of je huidige baan wel dat is wat echt bij je past. Ben je met de dingen bezig die je interesse hebben, waar je passie ligt. Als je daar niet positief op kunt antwoorden, dan heeft je werk interessanter maken ook geen zin.
Als je positief kunt antwoorden heb je het interessanter maken niet nodig.
Punten 1 tot en met 9 zullen op korte termijn wel iets kunnen betekenen, maar het zijn geen duurzame oplossingen. Na verloop van tijd ben je weer terug bij af. Punt 10 echter is de beste oplossing. Dan bepaal je zelf wat interessant voor je is. Voor inspiratie, lees eens de persoonlijke ontslagverhalen op: (Klik hier)