zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om uw werk interessanter te maken

2 november 2010 - Nu het zeer waarschijnlijk is dat u op uw 65ste nog steeds en misschien nog wel langer aan het werk bent, is het des te belangrijker om de uren die u op uw werkplek doorbrengt zo interessant en leuk mogelijk te maken. Kevin Duncan presenteert op Management Today tien tips om dat voor elkaar te krijgen.


1. Stop met vergaderen


Veel vergaderingen zijn saai en nutteloos. Geef maar toe. Ze nemen een groot deel van uw workweek in beslag en houden u af van uw eigenlijke werk. Schrap er dus zoveel mogelijk en ga alleen nog naar die vergaderingen die zinvol zijn en waar u wat aan zult hebben. 

2. Delete uw e-mails
Als u het niet aandurft om ze meteen allemaal permanent te deleten kunt u drie dingen doen: reageren, archiveren of weggooien. Als de e-mail een eenvoudige actie vereist, doe het dan meteen of zet de mail op uw to-do lijst. Heeft u actie ondernomen, verwijder de e-mail dan. Indien u het bericht later nog eens nodig zou kunnen hebben, archiveer het dan in een passende map. Mailtjes waarvan u de inhoud al kent of die nergens over gaan, kunt u sowieso direct verwijderen. Op deze manier staan er alleen nog mailtjes in uw inbox waar u meteen mee aan de slag kunt. 

3. Verhuis naar een ander bureau
Saaie werkplekken zijn funest voor de creativiteit. Zorg voor voldoende daglicht, interessante boeken, mooie foto’s en kleur. Bent u ontevreden over uw werkplek, verander hem dan. Ruil eventueel met een collega. Verandering van omgeving kan wonderen doen. 

4. Werk uw taken één voor één af
Ga niet multitasken maar werk uw taken  zo snel mogelijk na elkaar af. Stop pas als u helemaal klaar bent en begin dan pas aan de volgende taak. Zo blijven er niet allerlei losse eindjes liggen die energie vreten. 

5. Begin bij het eind
Denk voor u ergens aan begint aan het eind van de taak. Visualiseer het eindresultaat. Op deze manier doet u extra uw best en/of weet u van tevoren of de taak de moeite waard van  het beginnen uberhaupt wel waard is. 

6. Leer een nieuwe taal
Mensen die tweetalig zijn kunnen niet alleen praten, maar ook dromen in verschillende talen. Dit stimuleert tevens hun begrip van hun omgeving en stelt ze in staat dingen vanuit meerdere perspectieven te bekijken. Kies de taal van een land dat u interesseert of eentje die u zakelijk van pas kan komen. Wie weet wordt u nog eens naar een ander land uitgezonden. 

7. Begin een nieuwe hobby
Eendimensionele mensen zijn saai. Probeer eens wat menselijkheid in uw professionele leven te brengen. Hobby’s maken u interessanter en geven u het zelfvertrouwen dat ook tijdens uw werk van pas komt. 

8. Stel u zelf voor aan collega’s die u nog niet kent
Werkt u in een groot bedrijf, stap dan eens op iemand af van een andere afdeling. Wie weet levert het u een nieuwe vriendschap of interessante weetje op. Werkt u in een kleine onderneming, begin dan eens over iets anders dan werkgerelateerde zaken tegen uw collega’s. 

9. Neem een sabbatical
Niemand vindt het leuk om dag in, dag uit, jaar in, jaar uit hetzelfde te doen. Merkt u dat u zich gaat vervelen, dan moet u misschien op een andere manier naar uw werk gaan kijken. Een tijdje ertussenuit zijn kan daar goed bij helpen. 

10. Neem ontslag
Is er echt niets interessants meer te ontdekken aan uw werk, dan moet u er wellicht over nadenken te vertrekken. Het leven is te kort om ontevreden te blijven.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De geheimen van interessant werk: kenmerken en tips
 Zes manieren om uw saaie baan weer interessant te maken
 Vrouwelijke manager verveelt zich
 Zes aandachtspunten voor uw sabbatical
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
2-11-2010
 | 
18:00 uur
Als ik dit lees denk ik ... alweer zo'n opsomming. Lollig, maar wat heb je er aan. Je werk interessanter maken is beginnen bij de vraag of je huidige baan wel dat is wat echt bij je past. Ben je met de dingen bezig die je interesse hebben, waar je passie ligt. Als je daar niet positief op kunt antwoorden, dan heeft je werk interessanter maken ook geen zin.
Als je positief kunt antwoorden heb je het interessanter maken niet nodig.
Tom Brussels  |   | 
2-11-2010
 | 
20:12 uur
Punten 1 tot en met 9 zullen op korte termijn wel iets kunnen betekenen, maar het zijn geen duurzame oplossingen. Na verloop van tijd ben je weer terug bij af. Punt 10 echter is de beste oplossing. Dan bepaal je zelf wat interessant voor je is. Voor inspiratie, lees eens de persoonlijke ontslagverhalen op: (Klik hier)

Groeten
Tom


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10