zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om uw leiderschapskwaliteiten te tonen

25 oktober 2010 - Wilt u de top bereiken? Dan heeft u niet alleen de juiste capaciteiten nodig, maar zult u bovendien net iets meer moeten doen dan uw concurrenten. Harvard professor Rosabeth Moss Kanter geef op Businessweek zes tips om met kop en schouders boven uw functieomschrijving én de rest uit te steken.

1. Wees collegiaal


Een goede collega draagt eraan bij dat de hele groep presteert, ook als hij niet in een leidinggevende positie zit. Neem het werk eens over voor een zieke collega, ga naar een bijeenkomst die niet verplicht is en/of help een collega met ideeën en informatie. Vaak is collegialiteit een ongeschreven voorwaarde om promotie te krijgen. Het toont aan of iemand de verantwoordelijkheid van een leidinggevende positie aankan, met name in een platte organisatie met weinig hiërarchie. 

2. Open deuren
Degenen die de top bereiken houden zich actief bezig met netwerken. Ze weten genoeg van anderen om te zien of iets voor hen van belang kan zijn en geven die informatie ook door, ze openen deuren en stellen mensen aan elkaar voor die iets voor elkaar kunnen betekenen. In de huidige netwerkomgeving, zijn degenen met de juiste en meeste connecties degenen die men in het team wil, degenen die uitgenodigd worden voor vergaderingen. Het werkt dus twee kanten op: hoe meer connecties u heeft, u meer mensen naar u toe zullen komen. 

3. Stel extra middelen ter beschikking
Dingen kunnen geven, is een krachtig hulpmiddel, vooral als het gegevene onverwacht komt. Kleine beetjes geld of kansen uitdelen kan enorm veel goodwill opleveren. Dit houdt dus niet in dat u mensen moet gaan omkopen of ethische grenzen moet overschrijden! Maar iedereen die de macht heeft over bepaalde middelen kan die op een legitieme, taakgerichte manier verdelen. Denk aan geld vrijmaken voor een etentje voor een projectteam dat dag en nacht gewerkt heeft of geld beschikbaar stellen voor veelbelovende ideeën. Wilt u echt indruk maken, doneer dan een bedrag aan een goed doel waarvoor uw medewerkers zich interesseren. 

4. Kaart problemen aan
Wie problemen als eerste benoemt, toont leiderschap. Probeer dus nieuwe kansen of onopgeloste problemen te vinden en kaart ze aan in gesprekken. Degenen die de agenda bepalen, werpen zichzelf automatisch op als potentiële leiders. U hoeft geen toestemming te vragen om leiding te geven, dat moet u gewoon doen. 

5. Wees betrokken
Sommige mensen verwarren betrokkenheid met het aantal uren dat ze werken. Betrokkenheid gaat echter over kwaliteit, niet kwantiteit. Potentiële leiders zijn passioneel over wat ze willen bereiken en geven al hun taken hun onverdeeldeaandacht. Voor zo iemand wil men werken, niet voor iemand die halverwege een project alweer ergens anders mee bezig is of duidelijk maakt dat andere dingen in zijn leven belangrijker zijn. 

6. Wees een ambassadeur
Belangengroepen, liefdadigheidswerk of externe commissies kunnen een prima stap zijn op weg naar een leidinggevende positie, helemaal als de eigen onderneming een belang bij de kwestie heeft. Ook lidmaatschap van brancheorganisaties of zakelijke netwerken waardoor u extra informatie kunt bemachtigen en delen, zal uw interne machtspositie verbeteren. Wees een goede ambassadeur van uw onderneming en pluk er intern de vruchten van.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsleven heeft meer aan managers dan aan leiders
 Leiderschapsstijl jonge manager van grote invloed op rendement
 Goede leider verbetert het leven van de mensen om hem heen
 Nederlandse werknemer gelooft in charismatisch leiderschap
 
 
reacties
 
Edwin  |   | 
25-10-2010
 | 
09:19 uur
Blijven we leiderschap waarnemen vanuit hiërarchisch perspectief, machtswellust, survival of the fittest en egocentrische ambitie? Of zijn we ondertussen toe aan het holistische perspectief waarbij waardecreatie, gedeelde ambitie, wederzijdse afhankelijkheid en synergie centraal staan.
Helma van Wanrooij  |   | 
25-10-2010
 | 
10:35 uur
Allemaal punten die waar zijn, maar gewoon daadkracht durven tonen door een weg in te slaan welke niet altijd direct de populariteitsprijs verdient, hoort er m.i. ook bij.
P.A.M. Zandvliet  |   | 
25-10-2010
 | 
11:42 uur
'Bedrijfsleven heeft meer aan managers dan aan leiders.'

Dat is het kopje dat pal onder dit kopje staat op de mailpagina. Maarja dat stuk was van juni. Alweer achterhaald?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10