zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Incentive alleen effectief bij duidelijke doelen

12 september 2001 - Een incentive inzetten als beloningsinstrument is alleen effectief als het doel van de actie duidelijk wordt omschreven. Dat schrijft het Amerikaanse tijdschrift Marketing Journal.

Veel bedrijven zetten incentives in om hun verkopers tot topprestaties aan te zetten. Maar alleen bonussen zijn niet meer voldoende. Het stimuleren van de inspanningen van de salesafdeling is net een lange mars. De doelen moeten helder geformuleerd zijn, er zijn rustpauzes nodig en tussentijdse verzorging, en iedereen moest kans hebben de finish te halen.



In de jaren tachtig voerde in veel organisaties het verbeteren van de klanttevredenheid de boventoon. Een nobel streven, die echter vaak ten koste ging van medewerkerstevredenheid. Dat is niet wenselijk en te voorkomen door een stimuleringsplan zorgvuldig op te zetten.

Dit begint al met de omschrijving van het doel. Wat wil het bedrijf met de prikkels bereiken? Is het het genereren van leads, meer omzet bij bestaande klanten of een betere dienstverlening? De criteria waaraan de deelnemers moeten voldoen, dienen uiteraard op die doelstelling te zijn afgestemd. Om de aandacht vast te houden is het belangrijk dat de deelnemers tijdens de ´race´ tussentijdse doelen gesteld krijgen, bijvoorbeeld premies voor snelle starters of voor een hoge score in de slappe zomermaanden. Bovendien moeten ze de kans krijgen van hun ervaringen te leren en die kennis ook te gebruiken in het vervolg van de strijd. En net als voor sporters is ook voor verkopers ondersteuning geboden. Ten slotte is het van belang dat iedereen kans heeft te winnen. Er is niets zo demotiverend als een wedstrijd met elk jaar dezelfde winnaars.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10