zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Citroën C-Cactus: conceptcar voor budgetauto

 

3 september 2007 - De Citroën C-Cactus is een voorbode van een budgetauto van Citroën. De C-Cactus laat zien hoe de Fransen denken over het ontwikkelen van een relatief goedkope auto met een moderne uitstraling, moderne techniek en uiteraard een milieuvriendelijk karakter. De C-Cactus is dan ook voorzien van hybride-techniek en gemaakt van gerecyclede materialen.

Citroën presenteert de C-Cactus met een aantal doelstellingen. Zo laat het model een nieuwe designrichting zien, is het een milieuvriendelijke conceptcar en wil de fabrikant aantonen dat je een relatief goedkope auto kunt bouwen met vooruitstrevende techniek. De prijs moet vergelijkbaar zijn met die van een instap-C4.



Zo min mogelijk materialen
De C-Cactus is grotendeels gemaakt van gerecyclede en recyclebare materialen. Maar dat is niet het enige waarin veel aandacht is besteed aan de materiaalkeuze. Citroën heeft er namelijk naar gestreefd zo min mogelijk materialen en verschillende onderdelen te gebruiken. Zo bestaat het interieur uit maar de helft van de materialen die we aantreffen in een vergelijkbare andere hatchback met deze afmetingen. Het minimalistische interieur herbergt dan ook maar weinig poespas en alle knoppen zijn centraal gepositioneerd op de middenconsole en het stuurwiel. Verder zijn bijvoorbeeld de voorbumper en de achterklep exact identiek. Het zorgt allemaal voor een besparing aan ontwikkeling- en productiekosten en daarmee in de uiteindelijke verkoopprijs.

Moderne Lelijke Eend (2CV)
Dat betekent echter niet dat er op de uitrusting bespaard is. De 4.20 m lange en 1.80 m brede C-Cactus is voorzien van zaken als climate control, een audiosysteem, een panoramisch glazen dak en cruise control. Dat alles verpakt in een opvallend jasje met een zeer modern karakter. Sommigen noemen de C-Cactus nu al de moderne interpretatie van de 2CV, ofwel de Lelijke Eend.

HybrideHDi
Ook de aandrijflijn heeft een milieu- en kostenvriendelijk karakter. De hybrideHDi-aandrijflijn kennen we inmiddels van de Peugeot 308 HybridHDi en diverse eerdere conceptcars en is ook in de C-Cactus gemonteerd. De 70 pk sterke HDi-dieselmotor is gekoppeld aan een 30 pk sterke elektromotor. Een automaat zorgt voor de overbrenging. De montage van een dergelijke zuinige krachtbron resulteert in een verbruik van slechts 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 78 g/km. Met een gewicht van 1.306 kg is de C-Cactus relatief zwaar voor de 70 pk dieselmotor, maar nog altijd 15% lichter dan een C4.

Niet zomaar een conceptcar
Citroën laat met deze conceptcar op een verbluffende wijze zien hoe men een relatief goedkope auto kan ontwikkelen bouwen. Bovendien hoeft men daarbij geen concessies te doen aan een opvallend design. Het gebruik van de auto is – dankzij de hybridetechniek – ook nog eens voordelig. Hier gaan we meer van horen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10