zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Bijtelling vanaf 2019: elektrisch rijden wordt aangepakt

 

20 maart 2018 - Elektrisch en daarmee emissieloos rijden belooft nog eens heel groot te worden. Een nobele zaak, vindt ook de Nederlandse overheid. Maar o wee als zoiets voor inkomensderving zorgt. Dat zal het zeker doen bij de huidige stand van zaken, en dus gaat de bijtelling op de schop vanaf 2019.

Je had het kunnen weten. Net nu de elektrisch auto flink terrein begint te winnen in de showroom en de perceptie van de consument, wordt aangekondigd dat de bijtellingsregels per 2019 zullen worden aangepast. En je raadt het al: de leaserijder met een EV of hij die een overstap naar elektrisch rijden ambieert zal dit voelen in de portemonnee. Vanaf 2021 is het financiële feest zelfs helemaal voorbij!



Tot een halve ton
Wat gaat er gebeuren? Wel, net als in 2018 zijn er volgend jaar ook nog altijd twee bijtellingklasses: 4% voor volledig elektrische en dus emissieloze auto's en 22% voor auto's die gemiddeld ook maar 1 gram CO2 per kilometer uitstoten.Wil je echter ook in 2019 nog profiteren van die laagste bijtelling, kies dan " met klem " voor een EV met een cataloguswaarde niet hoger dan 50.000 euro. Voor duurdere leaseauto's geldt 22%, ook als deze vol-elektrisch wordt aangedreven. Kortom, je kunt wel raden wat de verkopen van de Tesla Model S en X gaan doen. Maar bijvoorbeeld ook Jaguar Nederland, dat net de I-Pace heeft gepresenteerd, zal de nieuwe regelgeving met lede ogen aanzien.

Daar gaan we weer"¦
Gelukkig neemt het aantal betaalbare EV's snel toe, evenals de actieradius daarvan. Niettemin wordt nu al verwacht dat de Nederlandse autoverkopen in november en december enorme piek zullen laten noteren. Een tafereel zoals dat zich eind 2015 (ook) afspeelde. Toen lieten vele leasebedrijven en dealers immers nog snel duizenden auto's extra registreren voordat de nieuwe, minder gunstige bijtellingsregels van kracht zouden zijn. Op deze manier kon de (toekomstige) leaseklant toch nog vele jaren profiteren van een lagere bijtelling, zelfs als deze de auto pas in het jaar daarop in gebruik nam.

Vanaf 2021 op alles 22%
De bijtellingsregels zoals die van kracht zullen zijn in 2019 zullen ook gelden in 2020. Daarna is zelfs helemaal over met het financiële voordeel op milieubewuste leaseauto's. Ongeacht de cataloguswaarde en het type aandrijving geldt vanaf het registratiejaar 2021 een bijtelling van 22%. Drie keer raden welke knauw met name de EV dan krijgt in ons land. Eventjes leer trekken uit het verleden en je hebt waarschijnlijk aan één keer raden genoeg.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10