zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nu alles bekend over Lexus UX

 

6 maart 2018 - Na een eerste voorproefje in de vorm van één afbeelding heeft Lexus nu meer informatie bekendgemaakt over haar nieuwste SUV, de UX. Het lijkt erop dat de CT 200h z'n beste tijd heeft gehad.

Lexus zegt het (nog) niet hardop, maar nog voordat het Japanse luxemerk goed en wel belandt bij concrete details over haar nieuwe crossover, heeft het al meerdere keren verwezen naar de hatchback. Valt hieruit op te maken dat de UX het stokje overneemt van de CT 200h? Het heeft er alle schijn van.



Frisse verschijning
Afijn, zeker is dat andere relatief compacte SUV's en crossovers als de BMW X2, Audi Q3 en Volvo XC40 er een concurrent bij hebben. Eentje met een heel uitsproken design valt gerust te stellen. Een bewuste keus van Lexus, dat graag met een verfrissend model in dit mega-populaire segment op de proppen wilde komen. Niettemin oogt de UX een stuk zachter dan de conceptversie die eraan voorafging. Want was een eyecatcher was dat, zeg!

120 LED's
Een ander fraai en trendy detail dat de UX wel aan z'n conceptuele voorbode heeft overgehouden is het doorlopende lichtbalk dat de achterlicht met elkaar verbindt. Deze zogenoemde Aero Stabilizing Blade Lights bestaan uit maar liefst 120 LED's en loopt naar het midden van de achterklep taps toe. Op zijn smalst is deze lichtstreep slechts drie millimeter dik en betreft een ornament die je op nog meer modellen van Lexus gaat terugvinden.

Bijzondere proporties
Qua looks maar ook formaat leunt de Lexus UX misschien nog wel het meest naar de eveneens pas onthulde compacte crossover uit Mà¼nchen, de BMW X2. Ook de Japanner is namelijk een stukje lager van stuk dan de meeste in hetzelfde segment. Niet hoger dan 1,52 meter is 'ie, terwijl de hoogte en breedte dan weer bovengemiddeld zijn met 4,50 en 1,84 meter. Hiermee behoort de UX tot de langste in z'n klasse. De wielbasis meet 2,64 meter en is gemiddeld. En dan te bedenken dat de draaicirkel slechts 5,2 meter(!) bedraagt.

Vechtsporttenue
Vanbinnen is de UX een echte Lexus. Veel horizontale lijnen en vele knopjes voeren de boventoon. Opvallend is hoe nadrukkelijk het dashboard - en dan met name de middenconsole - naar de bestuurder is gedraaid; doorgaans een teken dat een auto wil uitblinken in het bieden van rijplezier. Fier bovenop het dashboard prijkt een groot infotainmentsysteem en ook het instrumentarium is volledig digitaal.Verder stipt Lexus graag het leder rond de zetels eventjes aan. Dat is namelijk vervaardigd aan de hand van de traditioneel Japanse quilttechniek 'sashiko', een techniek die ook wordt toegepast bij het maken van vechtsportpakken van judoka's en kendo's. Robuurstheid en duurzaamheid gegarandeerd dus. Bovendien is de UX de eerste Lexus met een leverbare interieurafwerking geïnspireerd op het Japanse washipapier dat moet zorgen voor een warme uitstraling.

Twee krachtbronnen
Lexus levert de UX met twee aandrijflijnen: de UX 200 voorzien van een nieuwe 2.0 liter benzinemotor, en de UX 250h, een 178 pk sterke hybride waarbij een elektromotor samenwerkt met een tweeliter benzine. De laatste is ook leverbaar met vierwielvieraandrijving en krijgt dan de toevoeging E-Four. De 'E' hiervan verwijst naar de extra elektromotor op de achteras, die de achterwielen aandrijft. Ook nieuw is de Direct Shift-CVT transmissie. Volgens Lexus beidt deze automaat een sportiever rijgedrag door een directere overbrenging.

Snufjes
De Lexus UX is leverbaar met de laatste versie van het Lexus Safety System +, inclusief een Pre-Collision System (PCS) dat onder meer voetgangers en fietsers herkent, ook in het donker. Andere actieve veiligheidssystemen zijn Lexus Co DRIVE (inclusief Lane Tracing Assist en Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System en Road Sign Assist. Tijdens achteruitrijden helpt Parking Support Brake aanrijdingen met auto's achter de UX te voorkomen.Met het zogeheten Predictive State of Charge (SOC) heeft de UX een primeur te pakken. Dit systeem weet namelijk wanneer de auto een lange weg naar beneden nadert (een voorwaarde is dat de bestuurder volgens de routebegeleiding van het navigatiesysteem rijdt) en automatisch de elektrische rijmodus inschakelt zodat er maximaal brandstof wordt bespaard en de batterijen maximaal worden opgeladen. Een ander voordeel van Predictive State of Charge is wanneer de UX een verkeersopstopping nadert. In zo'n situatie kan het systeem tot tien kilometer vooraf voorspellen wat er staat te gebeuren (door gebruikmaking van de verkeersinformatie van het navigatiesysteem) en zo alvast de batterij zo veel mogelijk opladen. Eenmaal in de file belandt kan de UX langer volledig elektrisch rijden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10