zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nu alle details van de nieuwe Mercedes-Benz CLS

 

30 november 2017 - Hoe de nieuwe Mercedes-Benz CLS-klasse de weide wereld inkijkt en een innerlijke sfeer geniet, dat wist je al (na een lekkage). Echter dit betekent niet dat er geen nieuws meer te melden valt.

Desalniettemin toch nog eerst even over het al dan niet reeds bekende design. Van buiten oogt de nieuwe CLS weer als een echte coupé met vier portieren, net als de eerste generatie dat deed met veel drama. De zeer strak gelijnde lichtunits moeten bij ons nog eventjes landen, maar mogelijk vind jij ze wel meteen in balans met de verder uitgesproken rondingen van de carrosserie. Het is elk geval weer een geëvolueerde stap van Mercedes, en daar waren wij wel een beetje aan toe na de eenheidsworsten S-, E- en C-klasse, alsook de SUV-modellen van het merk. Ook de nieuwe A-klasse krijgt overigens deze lichtunits aangemeten.

Uiterst knus interieur
Waar Mercedes altijd al meester in was, is het neerzetten van ambiance en huiselijkheid in het interieur van haar auto's. Bij de nieuwe CLS bewijst het merk dat opnieuw. Slimme sfeerverlichting doet hierin goede zaken, maar eigenlijk gaan de credits uit naar het ganse dashboardontwerp in combinatie met de 'warme' materialen en kleuren.Als je de klimaatregeling verzet zie je dat tegenwoordig ook aan het sfeerlicht. Dat wordt even rood wanneer de temperatuur omhoog gaat en blauw wanneer je het frisser maakt. Nadeel hiervan? Je medepassagier of andere inzittenden niet laten merken dat je stilletjes een koukleum bent zit er niet meer in.

Breedbeeld
Een andere eyecatcher is de zogeheten Extended Cockpit. Daarin wordt een digitaal scherm voor de bestuurder naadloos (letterlijk) gecombineerd met het informatiedisplay. Net als in de E- en S-klasse dus en binnenkort ook in de nieuwe A-klasse. Betaal je niet bij voor deze lay-out met breedbeeld (van twee keer 12,3 inch), dan krijg je gewoon analoge tellers.

Vijfzitter
Ook nieuw is dat de Mercedes CLS voortaan een echte vijfzitter is, met drie volwaardige zitplaatsen op de achterbank. De vorige twee generatie beschikten immers over vier individuele zetels, maar Mercedes wil haar prestigieuze vierdeurs-coupé kennelijk ook slijten aan mensen die geen concessies willen doen op het gebied van gebruiksgemak. Je krijgt zelfs een in drie delen neerklapbare achterbank. Voor het geval de kofferruimte van 500 liter niet toereikend is.

Motorprogramma
Onder de kap komen twee verschillende diesels en één benzine, allen standaard gekoppeld aan 4Matic-vierwielaandrijving. Om mee te beginnen tenminste, want er zitten meer krachtbronnen in de pijplijn. Een hybride bijvoorbeeld.Op dieselvlak noteren we alvast een drieliter zes-in-lijn, goed voor 340 pk en 700 Nm. Achterop de klep van deze versie prijkt '400d'. Mag het ook wat minder zijn, dan ga je voor de 350d. Deze variant heeft exact dezelfde motor, zij het met 286 pk en 600 Nm. Beide diesels zijn meer dan vlot met een acceleratie ruim onder de 6 seconden. De CLS 400d snelst vanuit stilstand naar 100 km/h in zelfs vijf tellen. Niettemin zijn beide aan de zuinige kant met 5,6 l/100 km. In theorie, althans. De benzinemotor is gloednieuw. Ook hier gaat het om een zes-in-lijn (Mercedes stapt af van de V6) met een inhoud van 3.0 liter. Het vermogen ligt op 362 pk en 500 Nm, met daarnaast een 48 Volt elektrisch systeem dat eventueel een extra duw in de rug kan geven. Dankzij deze boost-functie kan de benzinemotor korte tijd met nog eens 22 pk en 250 Nm genereren, wat een uiterst kwieke sprint oplevert van 4,8 seconden.Waarom nog een AMG kopen, denk je nu misschien? Toch weerhoudt het performancebedrijf uit Afflerbach dit er niet van haar beste been op basis van de nieuwe CLS voor te zetten. Wordt vervolgd dus.

Speciale Edition 1
De nieuwe CLS-klasse wordt leverbaar vanaf maart, en geheel volgens traditie trapt Mercedes af met een speciale 'Edition 1'-uitvoering, bedeeld met een specifieke aankleding en uitrusting. Daaronder onder meer 20 inch AMG-velgen, een dashboard bekleed met nappaleder en nappalederen stoelen, essenhout als decoratie, meerdere 'Edition 1'-badges en een klokje van IWC. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  Prijskaartjes voor nieuwe Subaru XV
  Topklasse SUV van Lexus in Detroit
  Spyker C8 Aileron zwaait uit als LM85
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk (2) 
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers (4) 
Mobile app op zijn retour (1) 
Veilig bestanden delen: zeven best practices (1) 
Mis niet de formule die jou ultiem geluk, focus en productiviteit geeft. . .  (1) 
Baan voldoet vaak niet aan verwachtingen (2) 
Werknemer voelt zich niet verantwoordelijk voor vertrouwelijke informatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Altice 8.14  11.1 %
Yatra 4.75  5.6 %
Arcadis 18.77  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Beter bed 13.3  -7.6 %
Groothandels 48.1  -5.7 %
Laatste drukke week voor de boeg
VEB stelt top Steinhoff aansprakelijk
Beursblik: vertrouwen Binck-beleggers licht gedaald
meer beurs
top10
Goede vragen stellen is een kunst
Mis niet de formule die jou ultiem geluk, focus en productiviteit geeft. . .
Een vijfde van de loonstrookjes klopt niet
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers
Veilig bestanden delen: zeven best practices
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk
Cupido Festival 2017: klantenliefde? Start met bevlogen medewerkers
Werknemer voelt zich niet verantwoordelijk voor vertrouwelijke informatie
Vijf cybersecuritytrends voor 2018
Strijd om tech-talent losgebroken
meer top 10
vacatures
meer vacatures