zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi Aicon: autonoom rijden zonder koplampen en gordel

 

11 september 2017 - Audi heeft een wel heel bijzonder studiemodel meegenomen naar Frankfurt. De Aicon is een luxe saloon die volledig autonoom rijdt. Dat moet ook wel, want een gaspedaal of stuur vind je in deze wagen niet.

De vierdeurs vierzitter biedt volgens Audi een vooruitblik op het exterieur en interieur van de komende decennia. De Aicon is inderdaad futuristisch en zit vol innovaties op het gebied van aandrijving, wielophanging en duurzaamheid. Het resultaat is een saloon die voorzien is van alle luxe en je zelfstandig brengt waar je maar wil.



Lang, breed, hoog
Het uiterlijk van de Audi Aicon is eigenlijk niet te omschrijven in 2017-taal. Daar is 'ie simpelweg te futuristisch voor. De Audi is 5,4 meter lang, 2,1 meter breed en 1,5 meter hoog. De wielbasis meet 3,47 meter lang, toch al gauw 25 centimeter langer dan de verlengde versie van de nieuwe Audi A8. Kortom: je hebt alle ruimte die je je maar kunt wensen.

Cabine staat centraa
l Centraal staat de cabine, die omgeven is door grote ramen. Dat moet ervoor zorgen dat de Aicon niet alleen ruim is, maar ook zo voelt voor de inzittenden. De zijramen zijn voorzien van een harde lijn, volgens de Duitsers een primeur. Dit moet de lengte van de auto benadrukken, maar verkleint tegelijkertijd de ruimte die nodig is voor de cabine.

Geen gordels of zijspiegels
Laten we het vooral ook hebben over de zaken die ontbreken in de Aicon, want naast de pedalen en het stuur moet je het ook doen zonder gordels, zijspiegel en koplampen. Inderdaad: onderdelen die tegenwoordig vrij essentieel zijn voor je veiligheid, maar wat Audi betreft niet meer nodig zijn om zonder kleerscheuren op de plaats van bestemming aan te komen.

En ook geen koplampen
Laten we beginnen met de verlichting. Audi stelt allereerst dat de lasers en radars goed genoeg kunnen zien om ook zonder koplampen veilig te kunnen rijden. Daarom kiezen ze een nieuw systeem dat bestaat uit 600 3D-pixels. Het zijn niet langer koplampen, maar displays, die ook signalen af kunnen geven aan voetgangers. Zij kunnen met bepaalde animaties gewaarschuwd worden voor de auto, zodat bijvoorbeeld duidelijk is of ze veilig over kunnen steken.

2+2
De Aicon is voorzien van vier deuren die tegengesteld openen, zodat je vrij kan instappen. Er is ruimte voor vier passagiers: twee stoelen voorin en een tweezits bank achterin. De stoelen en bank zijn 50 centimeter te verschuiven, mocht je eens ergens anders willen zitten. Draaien kan ook, bijvoorbeeld als je net even wat makkelijker in wilt kunnen stappen.

Digitale assistent PIA
Over instappen gesproken: zodra je gaat zitten komt het interieur pas echt tot leven. Dan gaat de Led-verlichting aan en toont de display voorin een welkomstbericht. PIA, een digitale assistent, herkent aan de telefoons welke passagiers er instappen en activeert vervolgens automatisch alle persoonlijke instellingen, bijvoorbeeld voor de airco, zitpositie of interieurkleur.

Draadloos communiceren
Qua technologie mikt Audi erop dat straks alle auto's draadloos met elkaar kunnen communiceren. Zo wordt het verkeer minder hectisch en kun je een constantere snelheid aanhouden. Ongelukken zouden zelfs helemaal tot het verleden moeten behoren, dus dan begrijp je meteen waarom de veiligheidsgordel overbodig wordt.

Vier motoren
Het is de bedoeling dat vier elektromotoren met een vermogen van 350 pk voor de aandrijving van de wielen gaan zorgen. Het is de bedoeling dat de Aicon zo licht mogelijk wordt, terwijl er krachtigere accu's ingebouwd worden. Zo moet het mogelijk zijn om op één acculading een rit van 800 kilometer te maken. In minder dan 30 minuten moet de accu overigens voor 80 procent (draadloos) opgeladen kunnen worden, zodat je snel weer op weg kunt.

Allrounder
Audi ziet de Aicon als een echte allrounder en is van plan om de komende tijd meer specialistische concept cars te lanceren. Reken er dus maar op dat er binnenkort ook een SUV, sedan en sportwagen aankomen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10