25 augustus 2017 - Het lang volhouden in de auto-industrie is niet elk automerk of -concern gegund. Sommige vallen net zo snel weer om als dat ze waren opgestaan. Weer andere fabrikanten zijn net als een oude diesel en kennen een voorgloei-periode. Hoe anders verging het Volkswagen. Eigenlijk vanaf dag één timmert de Duitse autogigant aan de weg. Uiteraard met diverse hoogte- en dieptepunten in de loop der tijd, maar inmiddels staat de productieteller wel zomaar eventjes op 150 miljoen.
Wat je ook van Volkswagen vindt, in totaal 150 miljoen auto's in elkaar weten te draaien is à¼berhaupt een verdienstelijke prestatie. Onlangs liep de honderdvijfig miljoenste Volkswagen van de band in Wolfsburg, een blauwe Golf. Momenteel produceert Volkswagen in vijftig fabrieken, verdeeld over 14 landen en meer dan zestig verschillende modellen.
Doofpot-periode Feitelijk was deze mijlpaal al eerder bereikt, echter Duitsers willen liever niet herinnerd worden aan de productieperiode tijdens de Tweede Wereldoorlog, van haar oprichting op 28 mei 1938 tot het vallen van het Derde Rijk. Voor Volkswagen startte de teller op 27 december 1945, met de Type 1 Kever. In 2003 werd het allerlaatste nazaat van die 'volksauto' gebouwd. In die periode daartussen maar liefst 21,5 miljoen andere Kevers. De Golf is tot dusver 34 miljoen keer van de band gerold.
Wanneer 200 miljoen? Geen idee. Maar als Volkswagen op dezelfde voet verdergaat als dat het nu aan het produceren is, dan kan dat aantal al binnen 5 jaar bereikt worden, waarvan een aanzienlijk deel van de gebouwde Volkswagens volledig elektrisch zal zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.