zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

'Rode I en D' keren terug bij Audi

 

23 augustus 2017 - Weet je nog? Het era waaraan anderen konden aflezen met welk stuurheertje ze te maken hadden aan de hand van het aantal rode letters achterop diens Volkswagen. In bezit van een rode I, rode D en óók een rode T en je kon helemaal met opgeheven hoofd en de borst vooruit door de staten. Een leuke tijd voor petrolheads was dat. En nu is het Audi die dat terug wil.

Het leveringsprogramma van Audi beslaat heden tientallen modellen. Nog maar te zwijgen over de talloze en uiteenlopende motorvarianten. De consument ziet door deze vele bomen het bos niet meer en een A- en Q-reeks alleen volstaat hierin niet langer, menen ze in Ingolstadt. En daarom gaat het merk met de vier ringen voortaan weer specifieke aanduidingen hanteren voor vermogensklassen.



Geen kleurtjes, maar cijfers
Helaas, de rode letters keren niet terug. In plaats van een kleurtje gaat Audi cijfercombinaties gebruiken. Iets dat BMW en Mercedes al veel langer doen. Zo zal bij Audi het getal '30' verwijzen naar motoren met een vermogen van 110 tot 130 pk. 45 staat voor de vermogensrange van 230 tot 250 pk, en de krachtpatsers met meer dan 545 pk zullen worden aangeduid met het getal '70'.

Enkele praktijkvoorbeelden
De nieuwe naamgeving bij Audi is van toepassing voor alle aandrijfvormen: van modellen met verbrandingsmotor tot en met de e-tron-uitvoeringen met hybride of elektrische aandrijving. Oftewel, de cijfercombi's worden weergegeven in combinatie TFSI, TDI, g-tron of e-tron. Kun je het nog volgen? Geloof ons, het zal een kwestie van wennen zijn.Om het evenwel toch nog iets lastiger te maken laat Audi weten dat de nieuwe cijfercombinaties oplopen in stappen van vijf. Op deze manier geven ze de plaats in de modelserie en in de gehele modellenrange aan. Enkele voorbeelden: de nu geheten A8 3.0 TDI wordt A8 50 TDI. En de A8 3.0 TFSI heet voortaan A8 55 TFSI.

Vanaf modeljaar 2019
Waarom we de A8 als primair voorbeeld gebruiken? Simpel, dat is de eerste Audi die hiermee te maken krijgt, in de loop van volgend jaar gevolgd door andere modelserie, zodra bij Audi modeljaar 2019 aanbreekt. Overigens blijven de S-, RS- en R8-modellen hun klassieke naam gewoon behouden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10