zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Stuivertje wisselen met BMW M4 CS

 

19 april 2017 - Balen voor Alpina dat niet lang heeft kunnen genieten van de status van diens B4 BiTurbo als sneller M4-alternatief. Al na anderhalve maand komt BMW M met een antwoord in de vorm van deze M4 CS.

De BMW M4 Coupé telt inmiddels al heel wat speciale edities. Zo was er al een DTM-uitvoering, een versie met Competition Package en, niet te vergeten, de exclusieve M4 GTS. Een jaar geleden werd ook al eens een M4 CS gepresenteerd. Echter die zou " in een gelimiteerde oplage van 60 exemplaren " exclusief voorbehouden zijn aan de Spaanse markt. Iets waarop BMW kennelijk is teruggekomen, want de nu gepresenteerde 'Competition Sport' vertoont behoorlijk veel gelijkenissen met dat model.



Net-niet-GTS
De CS vult het gat, als dat er al is, tussen de M4 Competition Package en de GTS. Sneu voor de Alpina B4 dat opnieuw het nakijken heeft. Het motorische vermogen van de CS ligt op 460 pk, wat 10 pk meer is dan de al opgefokte 3.0 liter zes-in-lijn van de M3 Competition Package. Het koppel reikt tot 600 Nm, een plus van 50 Nm. Dankzij deze vermogensboost spurt de M3 CS in 3,9 seconden naar de 100 km/h en weet 'ie een top te halen van 280 km/h. Sneller is mogelijk maar een elektronische begrenzer weerhoudt dat, waarschijnlijk omdat anders de 305 km/h van de GTS in het gedrang komt en hiërarchisch bezien kan BMW M zich dat natuurlijk niet permitteren.

CFRP
Nog een bewijs dat de M4 CS amper onderdoet voor de GTS is het behelzen van net zoveel CFRP, een met kunststof versterkt koolstofvezel dat lichter maar oersterk is. De motorkap, het dak, de frontsplitter, de subtiele achterspoiler, de diffuser en zelfs de aandrijfas is uit dit goedje opgetrokken waardoor de CS nog maar 1.580 kilogram op de weegschaal legt. Zowaar 5 kilogram lichter dan de GTS, iets dat mogelijk is toe te schrijven aan de grote achtervleugel op dat model. De CS moet die missen, maar krijgt wel hetzelfde uitlaatsysteem als de Competition Package terwijl de achterlichten met OLED-techniek weer van de GTS zijn ontleend en de multispaaks wielen in Orbit Grey van de M4 DTM. Over een mengelmoes van M4-edities gesproken.

20 stuks
De BMW M4 CS is een blijvertje tot 2019, al is de oplage wel gelimiteerd. Twintig exemplaren zijn bestemd voor de Nederlandse markt waarvan de stukprijs nog niet bekend is. Ter indicatie: de M4 GTS kostte destijds 175.000 euro. Reken zodoende op circa anderhalve ton. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10