zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Waarom de zelfrijdende auto beslist komt

 

21 maart 2017 - Het pad van de zelfrijdende of autonome auto loopt niet over rozen. En dat is ook niet zo gek, het is nogal wat om het stuur uit handen te geven. En toch komt de zelfrijdende auto er beslist. Wij leggen je graag uit waarom we dit zo stellig durven beweren.

Eerst maar eens kijken naar de hobbels die overwonnen moeten worden. Want die zijn er wel degelijk. Zo zijn er nog grote vraagtekens bij de verantwoordelijkheid van de fabrikanten, eens de auto's helemaal zelf hun ding doen. Wie draait dan op voor overtredingen of erger; ongelukken. Bovendien is nu al duidelijk dat mensen hun aandacht niet bij het verkeer kunnen houden wanneer de auto zelfs maar een deel van de taken overneemt. Ford moest al maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat z'n ingenieurs in een testomgeving niet in slaap vallen. Tevens is ook duidelijk dat geen enkele autonoom rijdende auto zich uit elke situatie zal kunnen redden en dat je als mens heel af en toe - en dan vooral wanneer het moeilijk of onoverzichtelijk is - toch je plan zal moeten trekken. En dan is er nog het feit dat uit onderzoek is gebleken dat het grote publiek (nog) niet zit te wachten op een auto die zelf rijdt. Zelfs jongeren niet. Maar uiteindelijk zal hij er komen.



Betalen per kilometer
We merken het dagelijks: automerken vallen bijna over elkaar heen in een poging om zo snel mogelijk een zelfrijdende auto te kunnen bouwen. Daarvoor worden zelfs nu, bij nieuwe productgeneraties, al concessies aan het weggedrag gedaan. De reden is eenvoudig: geld. Als auto's eenmaal zelf rijden hoeven automerken zich ook niet meer druk te maken over zaken als weggedrag en stuurgevoel. En klanten die denken dat ze er vanaf zullen komen door eenmalig geld neer te tellen voor zo'n slimme auto, moeten zich nog maar eens bedenken. Fabrikanten dromen hardop van verdienmodellen die hen niet, zoals nu het geval is, louter bij de aankoop van een voertuig centen opleveren, maar constant de kas spekken. Het moment dat iemand zelfs geen rijbewijs meer heeft, of de auto geen bedieningsorganen meer heeft, maar je wél voor elke kilometer moet betalen. Wellicht willen heel wat merken dan zelfs liever niet dat je je auto koopt. Ze willen ze zo breed mogelijk kunnen inzetten. De investering van heel wat automerken in autodeelprogramma's en Uber-concurrenten moet je in dit licht zien.

Entertainment
Een ander opbrengstmodel zet de consument minder het mes op de keel. Dat wil geld slaan uit de tijdsbesteding aan boord. Filmpje kijken, internetten of shoppen"¦ met telkens een commissie voor het merk, want dat levert tenslotte het platform ervoor aan.

Intel koopt Mobileye
De sector investeert inmiddels miljarden in een technologie die weliswaar potentieel toont, maar waarvan de haalbaarheid of de vraag nog niet bewezen is. En de automobielwereld heeft z'n geschiedenis op dat vlak niet mee. Nog niet één keer wist de sector accuraat de toekomst te voorspellen. Maar op de zelfrijdende auto wordt zwaarder ingezet dan ooit tevoren. Afgelopen week kocht microchipgigant Intel nog het bedrijf Mobileye. Een bedrijf dat op heden geen enkel gecommercialiseerd product heeft. Het leverde tot vorig jaar de hardware voor de autopilot van Tesla, maar dat sloeg inmiddels een andere weg in. Mobileye werkt wel met onder meer General Motors en BMW aan de zelfrijdende auto van morgen. En het blaakt van zelfvertrouwen. Wat Intel ervoor betaalde? Wel, ruwweg € 15 miljard. Maar het schat dan ook in dat zelfrijdende auto's, de datadiensten en de bijhorende services in 2030 elk jaar zo'n € 70 miljard zullen vertegenwoordigen. Een koe die erom vraagt gemolken te worden. En reken maar dat ook de overheid zich niet onbetuigd zal laten. Nu al kondigde een Amerikaanse deelstaat aan een taks op autonoom gereden kilometers te overwegen"¦

Slotakkoord
Ja, het gaat echt nog jaren duren. Tientallen jaren misschien wel. Maar geloof ons, de zelfrijdende auto komt eraan. Daarvoor is de lobby te groot. De autoindustrie te machtig. En vlak de technologiebedrijven uit Sillicon Valley niet uit. Als ware autoliefhebbers moeten we er nog niet aan denken, maar als je hoort dat jongeren tegenwoordig liever een smartphone hebben dan hun rijbewijs halen zijn de voortekenen er al.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10