zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

"We willen helemaal geen zelfrijdende auto"

 

25 mei 2016 - Bij heel wat automerken kan je tegenwoordig gerust stellen dat zelfrijdende auto's een obsessie zijn. Miljarden worden erin geďnvesteerd. Want ze zijn er zeker van: het is de toekomst. Sommige automerken, zoals Opel bijvoorbeeld, willen zelfs niet meer horen dat ze auto's zullen bouwen. Ze zullen mobiliteitsoplossingen bieden. Met apps, abonnementen en zo meer. En natuurlijk auto's waarin stuurgevoel of weggedrag niet meer speelt, maar waarin de grootte van het tv-scherm het belangrijkste is. Maar is dat ook wat de consument wil?

Dat de generatie die de stuurpret nog onversneden kon consumeren, misschien liever zelf de touwtjes in handen houdt, is wellicht niet verrassend. Maar uit eerder onderzoek bleek ook al dat jongeren evenmin in grote mate overtuigd zijn. En nu is er een nieuwe Amerikaanse studie gepubliceerd van de Universiteit van Michigan. Die heet voluit "Motorists Preferences for Different Levels of Vehicle Automation'. En daaruit blijkt dat bijna niemand zit te wachten op een auto die helemaal zelf van A naar B rijdt.



Geen verschil
De universiteit concludeert dat een aanzienlijke groep (maar nog steeds niet de helft) van de mensen een gedeeltelijk zelfrijdende auto wel ziet zitten. Het gaat dan bijvoorbeeld over de mogelijkheid om in de file je krant te lezen. Een auto die helemaal zelf z'n ding doet: dat wil niet meer dan 1 op 5 ondervraagden. Veel minder dan eerder wel eens werd geroepen. De universiteit deed enkele jaren geleden ook al eens zo'n studie. Het legde de resultaten naast elkaar en concludeert dat de vraag om geheel zelfrijdende auto's zelfs niet is gestegen. En dat ondanks uitgebreide media-aandacht de afgelopen jaren.

Veiliger?
Automerken zullen dus flink hun best moeten doen om die zelfrijdende auto's te slijten. Hou er ook rekening mee dat die volgens actuele schattingen zo'n € 14.000,- duurder zullen zijn dan conventionele auto's. Een gegeven dat niet eens werd meegenomen in deze studie. Een voor de hand liggend verkoopargument wordt dat van de veiligheid. Maar dat zal zich voorlopig eerst nog maar eens moeten bewijzen. Het is nog een hele weg...Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10