zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Minicursus deel 1: Lichaamstaal verdient uw serieuze aandacht

Door: Frank van Marwijk , 20 oktober 2002
Iedere manager zou zich moeten ontwikkelen tot specialist op het gebied van lichaamstaal! In de Verenigde Staten staat de ontwikkeling van non-verbale aspecten in de communicatie al geruime tijd centraal in diverse trainingen. Vanwege deze succesvolle ontwikkeling volgen veel Europese landen deze trend. Daarom start Frank van Marwijk met ingang van deze week de driedelige minicursus Lichaamstaal voor gevorderden. In deel 1 gaat hij in op het belang van het begrijpen van lichaamstaal. Intuïtief begrijpen we non-verbale communicatie vaak wel. Maar dat is niet genoeg. Want uw effectiviteit neemt toe als u ook in staat bent het bewust waar te nemen.
  Lees verder...
 

Spreek de lichaamstaal die bij u past

Door: Frank van Marwijk , 06 oktober 2002
Als wordt gesproken over een goede manager, heeft u misschien een bepaald type persoon in gedachten. Wat voor een soort lichaamstaal hanteert deze manager? Dient een goede manager bewegelijk te zijn in zijn presentatie of juist vooral rust uit te stralen? Frank van Marwijk legt uit waarom de ene baas als kil en de ander als een warme persoonlijkheid wordt ervaren. Plus tips hoe u uw lichaamstaal in overeenstemming kunt brengen met de boodschap die u wilt overdragen.
  Lees verder...
 

U raakt uw medewerkers door ze aan te raken

Door: Frank van Marwijk , 22 september 2002
In sommige culturen is uitgebreid fysiek contact een normaal omderdeel van onderlinge omgangsvormen. Zo niet in de westerse cultuur. Aanraking en ander lichamelijk contact wordt al snel onfatsoenlijk gevonden. Toch kan het heel effectief zijn. Wat moet u doen en wat kunt u beter laten?
  Lees verder...
 

Uw stem als managementtool

Door: Frank van Marwijk , 08 september 2002
Soms zijn managers uren bezig om een bepaalde presentatie gedegen voor te bereiden. Elk woord wordt op een goudschaaltje afgewogen om een overtuigende indruk te kunnen maken. Toch is een doordacht verhaal alleen niet genoeg. 38 procent van uw communicatiekracht wordt bepaald door de klank van uw stem. U moet uw gehoor zien te boeien met uw stem. Daarom is het belangrijk om behalve aan de keuze van uw woorden ook aandacht te besteden aan het instrument waarmee u deze uitspreekt. Uw stem is een belangrijke managementtool!
  Lees verder...
 

Spreekt uw gezicht boekdelen?

Door: Frank van Marwijk , 25 augustus 2002
Hoe zou u willen dat anderen u zien? Als een serieuze of juist vrolijke manager? Als een betrouwbare en rechtvaardige, maar ook assertieve persoonlijkheid? Als een ontspannen en sympathieke collega? Als een empathische luisteraar? Veel van dit soort eigenschappen worden bepaald door uw lichaamstaal en vooral uw gezichtsuitdrukking heeft daarbij een belangrijke rol. Wanneer we door iemand met een ontspannen gezicht aangekeken worden, vatten we dit vaak op als een teken van sympathie. Het gevolg is dat de ander ons ook aardig vindt. Bent u zich bewust van uw gelaatsuitdrukkingen?
  Lees verder...
 

Een andere kijk op timemanagement: neem de tijd!

Door: Frank van Marwijk , 11 augustus 2002
Bijna elke moderne manager is zich bewust van het belang van tijd. Tijd is schaars en daarom is tijd geld. U weet dat het van groot belang is om uw tijd efficiënt te besteden. U kent de term time management waarbij u bepaalde methoden en technieken aanwendt om het gebruik van tijd optimaal te beheersen. Er is echter meer dan dit. Uw omgang met tijd is ook een belangrijk communicatiemiddel waarmee u de onderlinge verhoudingen met uw gesprekspartner definieert. Zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, is lang niet altijd effectief.
  Lees verder...
 

De kracht van humor als managementinstrument

Door: Frank van Marwijk , 28 juli 2002
Vindt u humor belangrijk in uw werk? Daarover hoeven we waarschijnlijk geen enquête te houden want er zullen maar weinig managers zijn die dat niet vinden. Humor is een managementinstrument, aldus Frank van Marwijk. Tijdens onderhandelingen, presentaties en in de omgang met uw medewerkers. Het is een kwestie van gedoseerd inzetten.
  Lees verder...
 

Tweegesprek of tweestrijd? De rol van macht tijdens een gesprek

Door: Frank van Marwijk , 15 juli 2002
Het tweegesprek is een veel voorkomende manier van informatie-uitwisseling in de zakenwereld. Er zijn verschillende soorten tweegesprekken, afhankelijk van gespreksdeelnemers, onderwerp en doel. Machtsongelijkheid drukt vaak een grote stempel op de vorm en de inhoud van zo’n gesprek. In veel gevallen is sprake van ongelijkheid in formele positie van de gesprekspartners en/of zijn er verschillende belangen. Wat voor tweegesprekken zijn er en in hoeverre gebruikt u uw macht in gesprek met uw medewerkers?
  Lees verder...
 

Delegeren is delen

Door: Frank van Marwijk , 01 juli 2002
Veel managers hebben moeite met delegeren. Ze zijn misschien bang om het overzicht te verliezen. Ze hebben wellicht het idee dat overdragen van werkzaamheden vaak meer tijd kost dan om het ‘even’ zelf te doen of ze hebben te weinig vertrouwen in hun medewerkers om belangrijke zaken aan hen over te laten. Is delegeren voor u het overdragen van alleen werkzaamheden of ook het delen van verantwoordelijkheden?
  Lees verder...
 

Hoe wordt u een charismatisch leider?

Door: Frank van Marwijk , 22 juni 2002
Wat heeft een charismatisch leider dat hem de kunst van het leidinggeven zo gemakkelijk afgaat? Heeft hij een natuurlijk talent voor het ontwikkelen van visie? Is het zo'n goede spreker dat hij zijn ideeen altijd wel weet te verkopen of is het iets in zijn houding, zijn lichaamstaal, dat hem deze bijzondere uitstraling geeft? En is dit te leren, of is het een aangeboren eigenschap? Bestaat er dus zoiets als een geboren leider of hebben we het allemaal in ons, en hoeven we het alleen maar te ontwikkelen. De charimatische leider ontleed door Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

De impact van vergadergedrag

Door: Frank van Marwijk , 02 juni 2002
Een vergadering leiden is allesbehalve gemakkelijk. U heeft namelijk te maken met mensen die elk hun eigen idee hebben. Niet alleen over de inhoud maar ook over elkaar. Betrekkingsaspecten zoals: vind ik jou wel aardig of wie is de baas kunnen een belangrijke stempel drukken op het verloop van de vergadering. Daarbij spelen aspecten als vooroordelen, verwachtingen, veronderstellingen en vriendjespolitiek een grote rol.
  Lees verder...
 

Hoe voert u een goed beoordelingsgesprek?

Door: Frank van Marwijk , 20 mei 2002
Een heel jaar werkt u met uw medewerkers samen als een collega en coach waarbij u gezamenlijk werkt aan de projecten die uw pad kruisen. Nu opeens, tijdens een beoordelingsgesprek, krijgt u misschien een totaal andere positie in de ogen van uw medewerkers. Misschien inderdaad, want als u zich presenteert als een goed en oprecht beoordelaar zal niemand tegen deze gesprekken opzien.
  Lees verder...
 

Leer actief te luisteren

Door: Frank van Marwijk , 05 mei 2002
Spreken is zilver, zwijgen is goud. En luisteren dan? Platina? Actief luisteren doet u met meer dan u oren alleen. Frank van Marwijk geeft aan hoe u uw voordeel kunt doen met actief luisteren.
  Lees verder...
 

Herken de houding van uw gesprekspartner

Door: Frank van Marwijk , 21 april 2002
Tijdens een onderhandeling zal uw gesprekspartner niet altijd zijn gedachten uitspreken. Het zou daarom erg nuttig zijn als u de houding van uw gesprekspartner vroegtijdig kunt herkennen. Dit geeft u een goede indruk van de motivatie van uw gesprekspartner en tevens kunt u aardig inschatten hoe de ander tegen uw voorstellen aankijkt.
  Lees verder...
 
< vorige 24 25 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
Toekomstige banen geen sciencefiction
Tien inzichten uit 25 jaar beleggen in Emerging Markets Debt
Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
meer top 10
vacatures
meer vacatures