zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Waarderingsmanagement als levensstijl

Door: Frank van Marwijk , 12 februari 2006
Deze week is het Valentijnsdag en op 1 maart volgt de Nationale Complimentendag. Dit zijn mooie gelegenheden om ook uw personeel en relaties bijzondere aandacht te geven, maar dat niet alleen. U kunt van motiveren en waarderen uw levensstijl maken. Een complimenteuze en motiverende manager heeft meer oog voor het goede en weet anderen steeds op originele wijze te waarderen. Daardoor oogst hij bovendien zelf ook meer waardering en succes!
  Lees verder...
 

Hoe ziek is uw medewerker werkelijk?

Door: Frank van Marwijk , 08 januari 2006
Er is in deze tijd veel te doen rondom ziekte en gezondheid. Per 1 januari 2006 zijn ziekenfonds en de particuliere verzekeringen ingewisseld voor één basisverzekering voor iedereen. Tegelijkertijd is de vertrouwde WAO vervangen de WIA. Maar los van alle actuele verzekeringskwesties is het goed om eens stil te staan bij de betekenis van ziek zijn. Ziekte lijkt alleen vervelend, maar ziek zijn heeft ook een communicatieve functie.
  Lees verder...
 

Kunt u terugkomen op uw besluiten?

Door: Frank van Marwijk , 18 december 2005
Als u een verkeerde beslissing neemt kan dit soms verstrekkende consequenties hebben voor personeel of organisatie. Helaas nemen ook hierbij meestal gedane zaken geen keer. De manager die het besluit heeft genomen houdt vaak zijn poot stijf en handhaaft zijn standpunt. Kunt u nog terugkomen op eerder genomen besluiten of denkt u daarmee uw geloofwaardigheid te verliezen?
  Lees verder...
 

Management by Sinterklaas

Door: Frank van Marwijk , 04 december 2005
December is weer aangebroken. Een maand, waarin nog snel allerlei werkzaamheden moeten worden afgerond. Maar ook de maand van huiselijke sfeer, gezelligheid en romantiek. Vandaag is het Sinterklaas en binnenkort is het Kerst. Daar kunt u ook zakelijk niet omheen.
  Lees verder...
 

Gebruik uw emoties doelgericht

Door: Frank van Marwijk , 20 november 2005
Huilbuien, driftaanvallen, openlijke verwarring, diepe zuchten, voortijdig vertrekken. Tijdens vergaderingen kunnen elk van deze emotionele uitingen voorkomen. U weet niet altijd wat een ander werkelijk voelt, maar u hoeft ook zelf niet het achterste van uw tong te laten zien. Als u wilt, kunt u uw emoties verbergen of juist accentueren. Door uw emotie-uitingen subtiel te reguleren kunt u daar effectief gebruik van maken.
  Lees verder...
 

Weg met de sleur! Zo maakt u uw werk weer opwindend

Door: Frank van Marwijk , 06 november 2005
Niet iedereen verveelt zich even snel. Een routineklus wordt niet door alle werknemers even saai gevonden. Routines zijn nodig om uw dagelijkse werk soepel te doen verlopen, maar zonder enige variatie kan uw favoriete werk veranderen in een ondraaglijke sleur. Valt u ten prooi aan sleur? Doe de sleurtest en lees de tips!
  Lees verder...
 

De effecten van indirecte communicatie

Door: Frank van Marwijk , 23 oktober 2005
Soms spreken mensen met u over hun eigen ervaringen, maar regelmatig komt het voor dat u informatie verneemt via anderen, die zij weer hebben gekregen van 'horen zeggen'. Dat kan leiden tot vervorming van de boodschap. Indirecte communicatie kan leiden tot achterdocht en de samenwerking verslechteren, maar het kan soms ook bepaalde voordelen bieden.
  Lees verder...
 

Durf fouten te maken om vooruit te komen

Door: Frank van Marwijk , 09 oktober 2005
Fouten maken is menselijk, maar kan wel heel vervelende gevolgen hebben. Daarom willen we zo weinig mogelijk fout doen. Maar ook dat heeft consequenties: doordat we de risico’s op fouten willen verkleinen, ondernemen we weinig nieuws meer en beperken we nieuwe contacten tot het minimum. Als u foutloos door het leven wilt, kunt u het best op uw bed blijven liggen. Het kan ook anders, aldus Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Zorg dat u waardering krijgt

Door: Frank van Marwijk , 25 september 2005
Heeft u het gevoel dat uw werk voldoende gewaardeerd wordt door anderen? Krijgt u genoeg complimenten van uw leidinggevende, directe collega’s, medewerkers of klanten? De meeste managers hebben van zichzelf het idee dat ze hard werken, maar velen voelen zich tegelijkertijd ondergewaardeerd door anderen. U zult er zelf wat aan moeten doen om waardering te krijgen. Dat betekent niet per se dat u nóg harder moet werken.
  Lees verder...
 

Negen manieren om met computerbestanden te werken

Door: Frank van Marwijk , 29 augustus 2005
Vorige week heeft u negen typen managers leren kennen, die elk op hun eigen manier met hun papierwinkel om gingen. De definitie van overzichtelijk en opgeruimd blijkt nogal te verschillen. Een goed systeem van de ene persoon, blijkt het werk voor de ander alleen maar onoverzichtelijk te maken. Met computerbestanden is dat niet veel anders. De types van vorige week blijken ook elk op hun eigen manier met computerbestanden om te gaan. Hierbij vind je veel overeenkomst met de manier waarop ze met papier omgaan.
  Lees verder...
 

Negen manieren om orde in uw chaos te scheppen

Door: Frank van Marwijk , 14 augustus 2005
Als manager heeft u vaak dagelijks een hele papierwinkel te verwerken. De komst van de computer heeft dat er niet veel beter op gemaakt. Documenten zijn immers gemakkelijker te lezen vanaf papier dan van het scherm en dus wordt alles maar uitgeprint. Wellicht print u ook stukken, met het doel die later te lezen. Verder ontvangt u brochures, brieven, schema’s, agenda’s en notulen van vergaderingen. Weldra is uw kantoor bezaaid met allerhande papier en ziet u door alle gekapte bomen het bos niet meer. Hoe schept u orde in deze chaos die u zelf gecreëerd heeft?
  Lees verder...
 

Hoe gek zijn managers eigenlijk?

Door: Frank van Marwijk , 31 juli 2005
"Wie vooruit wil, aanvaardt dat hij dwaas gevonden wordt." Deze wijsheid pleit ervoor dat u als manager beter een beetje zot kunt zijn, als u iets wilt bereiken. Gek zijn is geen probleem, want wie is er tenslotte normaal, zult u wellicht denken. Is er aan u een steekje los? Bent u kierewiet? Zoek dan hier het etiket dat het best bij u past!
  Lees verder...
 

Hoe komt u de zomer door?

Door: Frank van Marwijk , 17 juli 2005
Zakenrelaties zijn moeilijk te bereiken, afdelingen draaien op halve kracht, voor vergaderingen kunt u niet de juiste personen bij elkaar krijgen, besluiten moeten worden uitgesteld. Kortom: het is zomer! Frank van Marwijk kijkt er anders tegenaan en geeft u handige tips om opgewekt en effectief het zomerseizoen door te komen. Doe nieuwe ideeën op, ga netwerken en besteed extra tijd aan uw personeel, betoogt hij.
  Lees verder...
 

Heeft u zin in een feestje?

Door: Frank van Marwijk , 04 juli 2005
Dit is mijn honderdste artikel voor Managersonline.nl. Reden dus voor een klein feestje! Graag wil ik u op een originele manier laten deelnemen in de feestvreugde. Daarom nodig ik u van harte uit om mijn mini-jubileum al lezende met mij te vieren. Op deze online receptie geef ik u adviezen hoe u de stemming kunt verhogen. U zult ontdekken dat u eigenlijk altijd wel wat te vieren heeft en daar kunt u zeker ook zakelijk voordeel uit halen.
  Lees verder...
 
< vorige 23 24 25 26 30 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10