zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vergroot uw succes door te doen alsof

Door: Frank van Marwijk
 
'Act as if what you do makes a difference... It does.'
~ William James
 
Droomt u ervan om een belangrijke deal binnen te halen, een spetterende presentatie te geven of een briljante organisatieverandering aan te sturen? Acht u het voor mogelijk dat u hier binnenkort uitvoering aan geeft? Als u er aan twijfelt of dit gaat lukken, is het verstandig om in ieder geval te doen alsof u deze successen nu al bereikt hebt. Het 'doe alsof-principe' is bedacht door de Amerikaanse filosoof en psycholoog William James. Hij stelde dat het niet alleen waar is dat gevoelens uw gedrag bepalen, maar dat dat ook andersom geldt. Hoe u zich voelt, wordt bepaald door wat u doet, ook als u dat gedrag opzettelijk aanwendt. En uw gedrag heeft niet alleen effect op uw gevoel, maar ook op de omgeving en op de verwachtingen die u uitstraalt. Tenslotte helpt doen alsof u in de schoenen van anderen staat, u hen beter te begrijpen en effectiever te communiceren.

Consistentie in beeldvorming en gedrag
Een manier waarop mensen zichzelf leren kennen is af te gaan op hun eigen gedrag. U kunt bijvoorbeeld pas concluderen dat u vrijgevig bent, als u ook werkelijk veel weggeeft. We streven ernaar om het beeld dat we hebben van onszelf en het gedrag wat we vertonen op elkaar af te stemmen. Dit wordt ook wel consistentie genoemd.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10