zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Is uw intranet meer dan een online personeelsblad?

Door: Frank van Marwijk
 
Hebt u dit wel eens meegemaakt: u ontvangt een interne mail over het vertrek van een medewerker van uw organisatie met een inhoud in de trant van: ‘Na 7 jaar prettige samenwerking zal Yvonne Greffers ons gaan verlaten." U wordt in de mail uitgenodigd op een afscheidsborrel en er wordt uitgelegd hoe u kunt bijdragen aan het afscheidscadeau voor Yvonne. Het is natuurlijk aardig om te weten dat deze medewerker vertrekt, maar u wist eigenlijk helemaal niet dat ze bij u werkte. Haar naam komt u niet bekend voor; u weet ook niet op welke afdeling ze werkzaam was. "Misschien is het aardig om eerst eens een kennismakingsbijeenkomst te organiseren voordat ze afscheid neemt", denkt u dan. Dit soort situaties kunt u voorkomen door de interne communicatie te verbeteren. Verander om te beginnen uw traditionele intranet in een sociaal intranet. Dit maakt een groot verschil.

Wie werken er bij u?
In grote organisaties komt het bovenstaande nog regelmatig voor. Medewerkers weten niet altijd wie er allemaal werken in hun organisatie en ook niet wat die personen precies doen. Dat betekent ook dat ze niet weten wie ze moeten benaderen voor het oplossen van praktische problemen en vragen. De verschillende afdelingen zijn eilandjes en afgelegen locaties lijken soms geheel andere werelden. Dit gaat zelfs zo ver dat voor vraagstukken die intern opgelost kunnen worden, externe adviseurs worden geraadpleegd. Interne communicatie is altijd een lastig probleem geweest in grote organisaties, maar dat zou in deze tijd met moderne communicatiemedia toch niet meer nodig hoeven te zijn? Er zijn boekwerken geschreven over interne communicatie en hoe die te verbeteren. Toch zijn er meestal slechts simpele veranderingen nodig om deze beter te laten verlopen. In dit artikel reik ik u suggesties voor effectieve interne communicatie aan, met het accent op het intranet.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
Vijf trends op de arbeidsmarkt voor banking & financial services
Goed management boost de productiviteit
Slecht weer grootste oorzaak van baaldag voor Nederlanders
Zijn telematica- en ritsystemen in auto’s wel privacyproof?
Vier thema's die de M&A markt in 2018 domineren
meer top 10
vacatures
meer vacatures