zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Aardig zijn loont, of toch niet?

Door: Frank van Marwijk
 
In een artikel op de BBC website las ik over een interessant onderzoek van de University of California, Riverside, naar het effect van doelgericht vriendelijk gedrag van kinderen op hun populariteit onder leeftijdsgenoten. Dit onderzoek werd uitgevoerd onder 400 schoolkinderen tussen 9 en 11 jaar oud. De onderzoekers vroegen aan de helft van de kinderen om vier weken lang drie keer per week iets aardigs te doen. Aan de andere helft (de controlegroep) werd gevraagd om een dagboek bij te houden van plaatsen waar ze waren geweest. De uitingen van vriendelijkheid waren niet per se gericht op klasgenoten. Enkele voorbeelden die kinderen noemden waren: ‘Ik gaf mijn moeder een knuffel omdat ze het zo druk had op haar werk’, ‘Ik gaf iemand wat van mijn lunch’ en ‘Ik heb gestofzuigd’.  Voorafgaand aan de vier weken werd aan de deelnemers gevraagd om de namen te omcirkelen van klasgenoten, met wie ze het liefst een activiteit op school zouden willen doen. Na vier weken werd hun gevraagd hetzelfde weer te doen. Het bleek dat de ‘vriendelijkheidsgroep’ onder klasgenoten aanzienlijk in waardering was gestegen. Ook voelde die zich gelukkiger.


Onderzoeker dr. Kristin Layous van de UC Riverside's faculteit psychologie noemde het feit dat simpele positieve activiteiten zo’n direct effect hebben op verbetering van de relaties onder leeftijdsgenoten de meest interessante ontdekking: ‘Ik was niet helemaal verbaasd dat leerlingen zich gelukkiger voelden, omdat we dat ook bij volwassenen gevonden hebben, maar ik was verrast dat eenvoudige activiteiten de dynamiek van een gevestigde klas kunnen veranderen’. Volgens Layous kan het aanmoedigen van zulke simpele "positieve daden" kinderen helpen om beter op te schieten met hun klasgenoten en kan het zelfs gevallen van pesten doen voorkomen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vakantieganger hamstert voor autoreis  (1) 
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Vier dingen die managers moeten kunnen
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
meer top 10
vacatures
meer vacatures