zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vijf principes voor een tactische benadering

Door: Frank van Marwijk
 
In uw werk als manager hebt u dagelijks te maken met situaties waarin mensen centraal staan. Om daar op een effectieve manier mee om te gaan is het niet altijd genoeg om uit te gaan van voorschriften, etiquette, regels en protocollen. Er wordt van u als manager ook gevraagd dat u de context en de personen in kwestie in ogenschouw neemt. Daarbij gaat het om timing, inlevingsvermogen en rekening kunnen houden met persoonlijke gevoelens van anderen. Het gaat er niet altijd om dát u problemen oplost, maar ook om hóé u ze oplost. Uw boodschap kan dezelfde zijn, maar de wijze waarop u die brengt maakt groot verschil. Ik heb het hier over een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden van een manager: tact.


Management in sociale context
Elke dag bent u bezig met zaken als planning, uitvoering en taakverdeling. Maar dit doet u niet alleen. In deze tijd is het belangrijk dat medewerkers meedenken over hun werk en participeren in de besluitvorming. Dit is goed voor hun betrokkenheid en motivatie. Uw rol daarin is dit proces te begeleiden en aan te sturen. Soms is het echter ook aan u om knopen door te hakken en besluiten te nemen waar niet iedereen het mee eens is. U zult mensen waarderen voor hun werk en op andere momenten kritisch zijn. Tegelijkertijd is het belangrijk dat u mensen niet onnodig irriteert, kwetst en/of in verlegenheid brengt.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10