zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wees onvolledig

Door: Frank van Marwijk
 
De mensen met wie u te maken heeft, willen de puzzels in hun leven afmaken en hun problemen geheel oplossen. Ze stellen er prijs op dat u hen volledige informatie geeft. Ze hebben behoefte aan afgeronde en logische verhalen. Als er plotseling iets ontbreekt of anders is in het aanbod, kan dat hen frustreren. Mensen zullen er dan alles aan doen om het plaatje weer compleet en begrijpelijk te maken. U kunt mensen boeien en aan u binden door slim gebruik te maken van hun behoefte aan volledigheid. Met uw presentatie staat u borg voor de ontbrekende elementen. U belooft hen een spetterend vervolg…

Een ontbrekend stukje
U heeft op de vrijmarkt een puzzel gekocht voor uw dochtertje van vier. Trots gaat zij er mee aan de slag. Maar als de puzzel bijna af is, komt zij tot de ontdekking dat er een stukje ontbreekt en meteen laat ze haar ongenoegen duidelijk aan u blijken. U kijkt nog of het missende element misschien op de grond is gevallen, maar nee hoor. Het zat er echt niet bij. De puzzel heeft u maar vijftig eurocent gekost, maar toch voelt u zich bekocht. U maakt zich er boos over dat iemand iets te koop aanbiedt dat niet compleet is. Maar nog meer dan u, is uw dochtertje gefrustreerd omdat zij niet kan afmaken waarmee ze begonnen is.
 
De drang naar volledigheid
Mensen hebben een innerlijke drang naar volledigheid. We willen graag afgeronde gehelen en het frustreert ons steeds in meer of mindere maten als iets niet af is. Als iets naar ons gevoel incompleet is, doen we ons best om er weer een geheel van te maken. Vanuit de behoefte die mensen hebben om dingen als een geheel te zien en te streven naar afronding, ontwikkelde zich de gestaltpsychologie. In de gestaltpsychologie is het principe bekend dat mensen geneigd zijn onvolledige situaties compleet te maken. Beroemd zijn de psychologische testen waarbij proefpersonen figuren - zoals een cirkel - waaruit een stukje ontbreekt, afmaken. Ook bekende reeksen vullen we automatisch aan. Probeert u de volgende rijtjes maar eens te lezen zonder dit in gedachten te af te maken of te corrigeren.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10